Výkon a kroutící moment
vydržte
Princip měření
Dynamické měření je nejčastěji používané pro svoji jednoduchost. Vychází z jednoduchého vztahu M=ε.I čili kroutící moment je roven součinu úhlového zrychlení a momentu setrvačnosti. Je obdobou Newtonova zákona F=m.a (síla=hmotnost krát zrychlení). Motor je při této zkoušce zatížen pouze setrvačným momentem roztáčených dílů a to jak dílů samotné motorky (klikovka, spojka, převodovka, zadní kolo atd) tak i válcem, který má hmotnost od 100 - 1000kg, běžně kolem 200kg. Moment setrvačnosti válce je udáván do softwaru obsluhou zařízení a pohledem na vztah využívaný při zpracování výsledků je zřejmé, kde lze udělat významnou chybu (ať již neúmyslně nebo i úmyslně). Během dynamiky se tedy měří úhlové zrychlení pomocí inkrementálního snímače na válci a ze vztahu je vypočítán kroutící moment a výkon.
Statické měření
Software
Praktickou zkušenost mám se softwarem Jaroš a o něco více se softwarem MotoComTest, který je zde ke stažení.
Software firmy Jaroš bohužel beží v sytému MS-DOS a neumožňuje tím pádem některé funkce jak software MotoComTest běžící pod Windows. Jinak Jaroš jakožto zpracování měření je velmi schopný.
Článek nejen o softwaru MotoComTest byl zveřejněn na serveru motorkari.cz.
Příklady měření některých motocyklů možných načíst do softwaru MotoComTest:
HD turbo přeplňovaný motor turbokompresorem na dragstera
Top Gas přeplňovaný motor kompresorem na dragstera
VTR 1000 motor VTR s pořadím zapalování 0-90-630
VTR 1000 motor VTR s pořadím zapalování 0-270-450
GSX-R1000 ´06 palivo Natural 95
GSX-R1000 ´06 palivo Elf 102
Další informace k měření jsou v daných souborech
Příklady využití
Suzuki GS 500: majitelka se rozhodla troufnout si na větší stádo než co jí nabízí v současnosti její GéeSko a my měli tak možnost pohrát si s motorem dalšího škrceného stroje. První měření proběhlo na motorce bez jakýchkoliv úprav a průběh byl sice hezký bez děr, ale hodnota výkonu dosahovala 23,8kW@7767 ot/min a maximum kroutícího momentu 31,3Nm@3170ot/min což odpovídá škrcení na 25kW. Systém škrcení je zde jako např. na GPZ 500 a to tak, že podtlakové šoupátko má v horní části otvor a při větším zdvihu si podtlaková komora nasává atmosférický tlak a šoupátko nemá sílu se více zvednout. Je tak škrceno sání menší průtočným průměrem. V druhém měření byl již tento otvor zakryt a šoupátko chodilo výš a výkonově se motor zvedl na 27,5kW což nebylo až tak moc. Další laborování se zvolením vhodných šoupátkových pružin, polohy jehly podle složení směsi. Na reakci na plyn má výrazný vliv otvor podtlaku do horní komory šoupátka. Motorka se při prudké akceleraci hltila chudou směsí. Po změně průtoku vzduchu šoupátkovým otovrem se reakce zostřily- Motor má v tuto chvíli 31,8kW (43,2HP) což je o 4% níže než deklaruje výrobce avšak o 34% více než původně.(na graf klikni pro zvětšení)
autor: GSX-Roll