Konstrukce
Montovaná kola: jednalo se o montované díly z hliníkové slitiny nebo ocelové. Tento způsob není v dnešní době už nijak používán a byl v 80.letech na motocyklech např. Honda CBX, VF atd.
Drátěná kola: používají se od vzniku motocyklu a díky svému vzhledu a dalším výhodám se ještě drží i v dnešní době na některých chopperech a krosových motorkách. Jedná se o ocelovou nebo hliníkovou obruč uchycenou ke středu pomocí drátů. Dráty mají na jednom konci rozšíření (zpravidla uchyceno ve středu kola) a na druhém konci je závit a v obruči matice (nipl) na dotažení. Do jisté míry se tato kola dají dorovnat dotažením či povolením drátků a to jak házení radiální tak axiální. U tohoto provedení kol nejde snadno použít bezdušové pneumatiky jako u dalších dvou konstrukčních provedení. Inženýři v Německu měli však spásnou myšlenku dát dráty naopak-uchycení v ráfku a nipl do středu. V souvislosti se speciální obručí je to možnost jak použít bezdušovou pneumatiku - viz obr. níže.
Litá kola: v dnešní době nejrozšířenější konstrukce. Jedná se o slitinu hliníku, která má vynikající poměr váha/pevnost. Celé kolo je odlito jako jeden kus a opravy jdou řešit jen do jisté míry poničení. Opravdu né vše lze spravit a bohužel občas se stane, že rovnaný ráfek praskne.

Rozměry ráfků se uvádí v palcích (1" = 25,4mm). Na litých je to odlito většinou na paprsku. Dříve se dost používaly průměry 16" a 18" a kolem roku 1990 hodně výrobců přešlo na 17" které se používají dodnes. Vyjímku tvoří krosky (většinou přední 21", zadní 18") nebo choppery. Další uváděný rozměr je šířka, která u předních kol bývá kolem 3,5" a zadní 4"-6". Tomuto rozměru odpovídá i šířka použité pneumatiky.

Kola mají dovolené určité tolerance házivosti. U litých kol silničních motorek (zde konkrétně R1) to bývá kolem 0,5mm axiálně (do boku - rovnoběžně s osou) a cca 1mm radiálně (kolmo na osu). U pomalejších motorek s drátěnými koly je možno jít až do hodnot kolem 2mm (např. Dominator).

litý ráfek   montovaný ráfek   klasické drátěné kolo   drátěné kolo na bezdušovou pneu

Uchycení
Kolo je uchyceno do vidlice pomocí ocelové případně duralové osy. Ta má dovolenou určitou házivost - 0,25mm pro GSXR1000. Dotažení osy je 90-110Nm dle typu motorky. Osa je na předním kole zajištěna sevřením vidlice pomocí šroubu (šroubů). Na zadním kole je buď bez zajištění případně zajištěno pomocí závlačky.

Ložiska
Kola jsou uložena na kuličkových ložiscích, v některých případech v kombinaci s ložisky jehlovými (např. zadní kolo R1). Ložisko je zaraženo ve středu kola a jeho montáž musí být přesná kvůli správným provozním vůlím a tím pádem funkci ložiska. Mezi ložisky je rozpěrná trubka zamezující axiální sílu na ložisko. Při montáži se opře vidlice o vymezovací pouzdro, to o vnitřní kroužek ložiska a ten o vnitřní tyčku (viz obr). Vnitřní rozporka musí mít nepatrnou vůli při demontovaném kole.
demotnáž: pokud lze vyosit vnitřní rozpěrná trubka, není pak velký problém vyrazit ložisko. Pokud se trubka nehne je možnost rozbít plechovou klec ložiska, posunout kuličky ložiska k sobě a vyndat vnitřní kroužek ven. Vyndáme rozpěrku a vyrazíme druhé ložisko. Potom zase složíme první ložisko a vyrazíme je ven.
motnáž: pokud ložiska nenalisujem do správné pozice sníží se velice jejich životnost. Často bývá jedno ložisko nalisováno na doraz a druhé tak, aby byla dodržena správná vůle mezi rozpěrkou a kroužky. Pokud druhé ložisko zalisujeme moc, bude rozporka na ně tlačit a kuličky budou vytlačovány z dráhy. Při malém nalisování bude na ložisko působit síly po dotažení osy kola. U některých kol bývá ložisko zvenku jištěno Segerovým kroužkem a nemusí mít vždy vnitřní doraz (např. ZX7R a patrně další příbuzné stroje).
Ložisko vždy lisujem vhodnou trubkou opřenou o vnější kroužek ložiska. Většinou je užito ložiska s plastovým krytem pro lepší ochranu proti nečistotám. Tato ložiska se ve většině případů dají sehnat běžně v prodejně ložisek. U zadního kola je použito ještě jedno ložisko v tělese rozety, které je nalisováno na doraz. Občas se i při pouhé demontáži stane, že vypadne rozpěrka mezi ložiskem rozety a kola a je potřeba na to myslet. (možná se někdo zasměje, že je zbytečný to psát, ale už jsem viděl kolo bez rozpěrky).

montáž ložisek GSXR-R 1100 K

- přední

- zadní

Přední kolo

Model

Rozměr ráfku

Ložiska Průměr kotouče
750 ccm1985-86 18x2.5" 15mm 300mm
                 1987

18x2.5"

17mm 300mm
                 1988-89 17x3.5" D47 / d20 / b 14 310mm
                 1990-91 17x3.5" D47 / d20 / b 14 310mm
1100 ccm 1986 18x2.75"  15mm 310mm
                 1987 18x2.75" 17mm 310mm
                 1988 18x2.75"  D47 / d20 / b 14 310mm
                 1989-90 17x3.5" D47 / d20 / b 14 310mm

Zadní kolo

Model

Rozměr ráfku

Ložiska Průměr kotouče
750 ccm   1985-87

18x3.5"

D47 / d20 / b 14 220mm
                 1988-89

17x4.5"

D47 / d20 / b 14 240mm
                 1990-91 17x5.5" D47 / d20 / b 14 240mm
1100 ccm 1986-87 18x4.0" D47 / d20 / b 14 220mm
                 1988 18x4.5" D47 / d20 / b 14 220mm
                 1989-90 17x5.5" D47 / d20 / b 14 240mm

Takto dopadlo ložisko v unašeči rozety na Honzové ZZR 600 (to co vypadá jako stovky let staré dělové koule jsou opravdu kuličky ložiska)

Jedna podzimní neděle 2003 přinesla nemilý objev na mé GSXR. Probroušená guma pod řetězem, probroušená kyvka, probroušené jehlové ložisko. Naštěstí šla vidlice zavařit a vyvrtat znovu přesná díra na ložisko. Místo originál gumy (cena cca 900Kč) byl použit plast z obou stran vidlice. Ložisko se dá sehnat neorigo, ale jen o 5mm kratší než je původní.

Bearingshop-CZ

zpět do ´Jak na to´