Exhibiční závody dragsterů
Kolín 2004

    V sobotu 18.září 2004 se konaly exhibiční závody dragsterů na silnice u letiště v Kolíně. Trať byla vytyčena na 1/8 míle. Závodníci a návštěvníci se začli sjíždět už od pátku večera a já byl jeden z těch brzo příchozích. Byl jsem chvíli jak Alenka v říši divů. Všude kolem mě spousta pěkné strojařské práce a super motorek. Vlastně to byl asi důvod mý návštěvy. Ani mě tak netáhlo vidět souboje mezi lidma jako obhlídnout technický vychytávky v tomto sportu. Hned od začátku jsem vyzvídal od Richarda Voltra, který mě na tuto akci pozval (zval mě už od začátku roku a já nějak nestíhal-sorry, kamaráde). Páteční večer bylo co pít a hlavně o čem povídat.

    V sobotu ráno se zapasali poslední závodníci a bylo možno vyzkoušet rychlost svý motorky v kategorii příchozí kam se nechal ukecat i Koval. Od 10hod se začlo s kvalifikací na vytyčeném úseku silnice. Dost mě překvapilo (teda vlastně brutálně nasralo) když jsem v blízkosti cíle viděl civilní auto, který vjelo na silnici i přes zákazovou značku. Když si představím jak jezdec jede přes dvě kila (rychlost v cíli byla po 200m až kolem 230km/h) a proti němu z nenadání jede auto, který tam nemá vůbec co dělat tak mě běhá mráz po zádech. Kolem poledne se ještě ladilo a odpoledne se šlo na závod. V "příchozích" jeli i dvě slečny za což samozřejmě sklidily potlesk diváků. Obdivu hlavně zasloužila malá 9letá Hanka jezdící v třídě Dragster junior. Když nastoupila třída SuperStreetBikes, ve které je pro rok 2004 mistrem republiky Richard Voltr už bylo vážně na co koukat. V této třídě je už možno používat NOS, turbo a kompresor a všechny stroje jsou prodlouženy až na rozvor 1730mm. V kategorii Competition je už dovoleno snad úplně všechno. Tyto stroje už mají kolečka proti vzepnutí, libovolný objem motoru a vzadu šíře pneumatiky kolem 30cm. Na závěr vystoupil borec, kterej se nechal tahat za Jeepem na okovaných botech ( nechápu, jak to někoho může napadnout:-) ) a pak kluk na streetovi z Blejda (jména si nepamatuju, páč jsem u toho nebyl a nijak mě nezaujali).

    Informace především o českém dragsteru najdete na www.dragster.cz. Kdo se trošku zajímá o dragstery tak mu patrně plno věcí přijde běžných, ale rád bych uvedl pár odlišností od "normálních motorek". Dragstery jsou speciální motory (auta) určený pro sprint a plno věcí na motorce je tomu přizpůsobený. Proti vzepření motorky se prodlužuje kyvka a ve třídě Competition jsou dovoelný i přídavný kolečka. Podle třídy se jezdí buď na běžných gumách nebo na slickách. Gumy jsou nafouklý jen na 0,5 atm !! aby byla co největší styčná plocha. Zadní tlumič je uplně vyřazen a zadní vidlice je napevno spojena s rámem (hardtail). Přední tlumiče jsou teleskopický, ale jsou násilně stažený aby měla kratší chod, byly tvrdší a motorka byla níž. Podle třídy je dovleno palivo-od běžnýho benzínu po nitrometan. Používá se LOCK UP spojka která zamezuje prokluzu, pneumatické řazení a "řazení pod plynem". Na zvýšení výkonu vychytávky typu kompresor, NOS. Předpisy pro jednotlivé třídy najdete ZDE.


autor: GSX-Roll