Při oblížení motorky se pořádně dívej i na detaily. Každej rezavej šroubek v hodnotě pár korun ti ukáže jak moc si majitel motorky cení a zda dodržoval řádně všechny výměny a neřádil dokud to jezdí.

Kapoty:

Novej lak může skrývat pěknej pád kdy už nešlo zalakovat jen malý škrábnutí (samozřejmě že si plno lidí lakuje motorku že chce něco jinýho – např. já:-). Kapoty jsou jedna z věcí která zařve i při pádu ze stojánku. Mrkni se jak jsou moc ze zadní strany svařený a jak dobře aby se ti při jízdě nerozsypaly. Občas je vyklepávaná nádrž a malý problémy může dělat třeba pokud je rozřízlá a vyklepávaná- potom rezaví zevnitř a musí se nastřít epoxyodovou barvou. Mrkni jak kapoty sedí k sobě zvláště u předního dílu-pokud moc nesedí tak je patrně rovnaný lešení.

Rám:

Rám je u těchto motorek poněkud slabší než co dokáže motor. Proto je dobrý se projet a pustit řidítka jestli mtoroka netáhne na stranu a taky se na motorce trovchu bez zadržení zvartět jestli se motorka nerozechvěje. V tomto můžou být na vině i špatný ložiska řízení (cena do 300Kč). Nesmí mít vytlačenou polohu „rovno“ (pozná se to mírným cvaknutím při zatočení-je to hodně málo poznat pokud je tam tlumič řízení a motorka stojí svou vahou na zemi). Při opravdu drsnějším zacházení s motorkou rámy 750 ´88 a dál a 1100 od roku ´89 praskaly v oblasti krku. Ale pokud je to dobře svařeno tak se není čeho bát (já mám vařenej krk a jezdím na tom tři roky poněkud řízněji a vše je OK – teď si asi řeknete co to mám za vraždu :- ). Zadní vidlice by neměla mít vůli do boku.

Motor:

Olej a seřízení ventilů by se mělo dít po 6000 km a je dobrý se na to majitele zeptat. Mrkni na motor jestli nikde neprolíná olej a jak vypadá těsnění. Taky jestli nejsou nikde zničený šrouby a jak jsou na tom svíčky. Zkus si u nenastatovanýho motoru jak jdou kvalty (je potřeba trošku hejbat motorkou dopředu). Ať majitel startuje studenej motor a né že se byl teď projet a nažvejkne pět minut  nejetej. Na studeným jsou nejlíp slyšet hluky. GSX-R má poměrně hlučný rozvody což není nijak na závadu. Po zahřátí by měl motor pěkně reagovat na otočení plynu (při studeným je možný, že reakce jsou opožděný). Projeď to a hlavně zkus celej rozsah otáček. Při stání na místě zkus jestli jdou řadit kvalty a jestli motorka při zmáčklé spojce stojí v klidu na místě. Při jízdě prudce přidej na dvojku až skoro do červenýho a nesmí klouzat samozřejmě spojka. Dvojka je vcelku náchylná a i všechny kvalty vyzkoušej jestli nevyskakují při prudkých akceleracích (cena za soukolí je asi 7000Kč). Zeptej se i kolik to žere jak benzínu tak oleje. U 1100 by se mělo dát se spotřebou dostat na 6 litrů benzínu u 750 kolem 5,5. Samozřejmě při rychlejším tempu to jde klidně na 8 .. 9  … okruh 10,11:-). Spotřeba oleje by neměla přelést 0,5 l/ 1000. Ale zde taky hodně záleží na stylu jízdy. Zda se často jezdí krátký trasy a nebo dlouhý s klidnější jízdou. Dále se zeptej na to kdy byla udělaná synchronizace karbeců (pokud motor dobře brzdí při zavření plynu a reakce je okamžitá při akceleraci tak je to OK)-cena 500Kč. Jak je na tom vzd. filtr. (1000Kč)

Brzdy:

Stav brzdových kotoučů poví docela dost o stylu jízdy majitele. Destičky jsou spotzřební zboží a jejich cena není nijak převratná, ale i tak je dobré v případě sjetého obložení zkusit snížit cenu (cena za pár na jeden brzdič je kolem 550Kč). Poněkud horší je to s kotouči. Některé modely mely kotouče plné s drážkami a některé už kotouče děrované. Neměly by tam být žádné rýhy a co je nejdůležitější tak kotouč nesmí mít žádné viditelné čelní házení. Projevuje se to kopáním při brzdění a cena jednoho jetého kotouče je asi 2500Kč. Páčka brzdy by se měla lehce mačkat i vracet.

Kola:

Kola nesmí mít žádné naražení a na to se podívat zvláště když je kolo nově nalakováno. Měl jsem zadní ráfek v jednom místě naražen a při jízdě se to nijak neprojevovalo a pneumatika neucházela. Cena za jetý ráfek se pohybuje kolem 3000Kč za holý ráfek. Pokud máš možnost zvednout kola tak s nima jemně toč a kontroluj jak jsou na tom ložiska-nesmí to nijak cvakat. Když jemně drhne brzda tak to nevadí. Ložiska do kol 1 pár asi 180Kč.

Vidlice:

koukni jestli neteče olej (nejlíp je když najdeš místo se starým prachem-to je jistota, že to majitel před chvílí neutřel). Tečení nemusí být jen zničený gufero který stojí na obě vidle 300Kč, ale může to být třeba podřená plocha nebo rovnaná trubka která už není kruhová, ale oválná. Pokud je motorka bouraná zepředu tak se většinou u klasických vidlí trubka ohne přímo pdo spodníma brejlema. U upsidedown je to ohlý nízko na tyči blízko našroubovanýmu odlitku ve kterým drží kolo-ale tyto vidlice jsou daleko odolnější.(když už jsou ohnutý tak jdeou jen mizerně srovnat). Cena nový trubky neorigo 5000Kč.

Řetěz:

Cena řetězu včetně obou ozub. kol je od 4000Kč. Pokud je na zadní rozetě vidět, že má zuby mírně zahnutý jako na cirkulárce tak pastorek pokud byl měněn zuároveň s rozetou na tom vypadá 100x hůř (má asi 3x míň zubů takže 3x častěji přenáší každej zub sílu a hlavně je na menším poloměru než na rozetě).

Závěrem:

Všechno jde spravit a je to jen otázkou peněz. Bacha na nějaký vyloženě doma zbastlený opravy a nenech se třeba uchvátit krásným lakem. Na druhou stranu např. odřený vyleštěný víčko (levý je docela háklivý při pádech) který neteče není důvodem odmítnutí motorky. Člověk musí sám vědět jak na něj motorka působí a radši se na všechno ptej než pak solit prachy za zbytečný opravy. Ani stav km není jistým vodítkem zda je motor OK nebo dávno po smrti (navíc tachometr nemusí odpovídat počtu km motoru). Někdo zničí motor po 50 tkm a jinej ten stejnej motor po 150 tkm.

Kupní smlouva ke stažení zde (najeť kurzorem, klikni pravým myšítkem a dej "Uložit cíl jako")

zpět do ´Jak na to´