1. Úvod
Jestliže se k sobě přibližují povrchy dvou součástí, např. působením vnějšího zatížení nebo vlastní hmotnosti, dojde k prvnímu dotyku povrchových ploch teoreticky ve třech bodech. V těchto bodech je skutečný měrný tlak tak veliký, že dochází k plastické deformaci a k odlamování částí povrchu (to vše samozřejmě v mikroskopických rozměrech). V důsledku toho přicházejí do kontaktu další místa povrchu. Na nich probíhají stejné děje a to tak dlouho, než skutečná plocha dotyku dosáhne takové velikosti, že skutečný měrný tlak už nevyvolává další plastické deformace. Je zřejmé, že dosažení tohoto rovnovážného stavu závisí na více činitelích, zejména na vnějším zatížení a vlastnostech povrchových vrstev součástí.
Při přibližování povrchů se porušuje celistvost adsorpční vrstvy i oxidové vrstvy a povrchy součástí přicházejí do přímého kovového kontaktu. To má za následek tvorbu mikrospojů. Při jejich následném rozrušování v důsledku relativního pohybu povrchů může docházet k oddělování kovových částic a přemís»ování materiálu povrchů. Intenzita tohoto procesu závisí na řadě činitelů, z nichž nejvýznamnější jsou:. druh a vlastnosti vzájemně působících povrchů těles
. přítomnost a vlastnosti média mezi povrchy
. charakteristiky relativního pohybu povrchů (směr, rychlost, jejich časové změny)
. zatížení (velikost působících sil, jejich časové změny).
Různé kombinace vlastností strojních součástí, jejich provozního namáhání a dalších vlivů a procesů mají za následek vznik a rozvoj různých druhů degradace strojních součástí:
. opotřebení
. koroze
. otlačení
. deformace
. trhliny a lomy
. ostatní poškození.
2. Opotřebení
Opotřebení je trvalá nežádoucí změna povrchu nebo rozměrů tuhých těles, vyvolaná vzájemným působením funkčních povrchů nebo funkčního povrchu a média, které opotřebení vyvolává.Opotřebení se projevuje odstraňováním nebo přemis»ováním částic hmoty z povrchu součásti
mechanickými účinky působících sil, doprovázenými někdy i jinými vlivy, např.chemickými nebo elektrochemickými.
Opotřebení se
podle ČSN 01 50 50 rozděluje na šest základních druhů:
. adhezívní
. abrazívní
. erozívní
. kavitační
. únavové
. vibrační.
Uvedené druhy
opotřebení představují základní případy. V technické praxi se obvykle jednotlivé
druhy kombinují, jeden druh přechází v jiný, uplatňují se další vlivy, takže
vzniká řada variant.
2.1 Adhezívní opotřebení
Tento druh opotřebení je typický pro případy, kdy dochází ke smýkání dvou tuhých těles, přitlačovaných k sobě normálovou silou. Následkem toho dochází k jejich dotyku, k porušování povrchových adsorpčních a oxidových vrstev a ke vzniku adhezívních mikrospojů, které jsou vzápětí rozrušovány.Na vznik a
průběh adhezívního opotřebení mají vliv zejména tyto faktory:
. hloubka vnikání a poloměr zakřivení povrchových mikronerovností
. velikost zatížení a rychlost relativního pohybu
. schopnost materiálu vytvářet adhezní spoje.
V závislosti na
úrovni jednotlivých faktorů pak dochází k různě intenzivnímu opotřebení.
Intenzitu adhezívního opotřebení navíc velmi výrazně ovlivňuje látka, přítomná
mezi funkčními povrchy (mazivo).
V jednom krajním
případě adhezívního
opotřebení dochází k mírnému opotřebení. To nastává tehdy, když rychlost
porušování adsorpční a oxidové vrstvy na povrchu je menší než rychlost jejich
obnovování. V takovém případě působí tyto vrstvy jako ochrana povrchů, brání
vzniku adhezních spojů, které jsou méně četné a méně dokonalé, takže při jejich
následném porušování nedochází k významnějšímu přenosu materiálu mezi povrchy.
Takto mírně opotřebovávané povrchy jsou vyhlazené, lesklé, bez rýh a stop po
zadírání. Obdobně se na vzhledu adhezívně opotřebeného povrchu projevuje i
přítomnost maziva mezi troucími se povrchy.
V druhém krajním
případě adhezívního
opotřebení dochází ke vzniku četných a relativně dokonalých adhezních
mikrospojů, k jejich následnému rozrušování spojenému s přenosem materiálu mezi
povrchy a ke vzniku volných (tzv. otěrových) částic. Takto intenzivně
opotřebovávané povrchy jsou rýhované, rozbrázděné, v pokročilejším stadiu jsou i
pouhým okem viditelné částice materiálu, ulpělé na jednom nebo i obou površích.
Velmi silně vzrůstá odpor proti pohybu a obvykle dojde k úplnému zablokování
(zadření). Příčiny tohoto stavu jsou různé, velmi často jde o následek selhání
mazání. Schematicky je mechanismus adhezívního opotřebení znázorněn na obrázku.
Schema mechanismu adhezívního opotřebení
V případě
intenzivního průběhu opotřebení dochází k porušování adhezívních mikrospojů mimo
původní rozhraní mezi povrchy, takže dochází k přenosu materiálu, případně ke
vzniku volných otěrových částic. Obojí napomáhá stálému růstu intenzity
opotřebení a vede až k těžkému poškození povrchů nebo zadření. Tomu napomáhá
také nevhodná volba troucích se materiálů, nedostatečné nebo žádné mazání i
nepříznivá kombinace faktorů ovlivňujících průběh opotřebení.
V technické
praxi se častěji vyskytuje adhezívní opotřebení spojené s přenosem materiálu. To
lze vysvětlit tím, že při velkých plastických deformacích v místě adhezívního
mikrospoje dochází v důsledku těchto deformací ke zpevňování materiálu, které
napomáhá tomu, že k následnému rozrušení mikrospoje dojde mimo původní rozhraní
povrchů. Významnou roli zde hraje také to, že vznik a rozrušování mikrospojů je
doprovázeno vysokým lokálním vzrůstem teploty, což zvyšuje plasticitu materiálu
a podporuje tvorbu adhezívních mikrospojů.
Velmi častý je
také případ, kdy opotřebení součástí začne jako adhezívní, v důsledku
postupujícího opotřebení se zvyšují vůle a případně se tím zhoršují podmínky
mazání. V důsledku opotřebení vznikají volné otěrové částice, které působí jako
abrazivo, tj. postupně přechází opotřebení čistě adhezívní v kombinaci
opotřebení adhezívního a abrazívního až přejde v téměř čisté opotřebení
abrazívní. Proces může dále pokračovat tak, že v důsledku zvětšených vůlí začnou
vznikat ve styku součástí rázy, které vedou k otlačení povrchů a mohou způsobit
lom. Při následné analýze poškození pak je velmi obtížné určit skutečnou
počáteční příčinu selhání.
2.2 Abrazivní opotřebení
Tento druh opotřebení je typický pro případy, kdy se stýkají dva povrchy a při tom jeden nebo oba jsou drsné a tvrdé, nebo kdy jsou mezi dvěma povrchy přítomny volné tvrdé částice, nebo kdy jde o zpracovávání materiálu který obsahuje tvrdé částice.Typickým
příkladem výskytu abrazívního opotřebení jsou pracovní orgány strojů pro
zpracování půdy a hornin, např. plužní ostří, odhrnovačky pluhů, radličky pleček
a kultivátorů, zuby a lžíce bagrů, radlice buldozerů apod.
První
případ, kdy jde o
vzájemné působení tvrdých drsných povrchů, je typický pro broušení součástí,
vyskytuje se však i v pohyblivých uloženích součástí. Může dojít také k tomu, že
tvrdé volné částice se zamačkají do měkčího z povrchů a potom rýhují tvrdší
povrch. To se stává např. u hřídelových těsnění, ucpávek a prachovek.
Druhý
případ, kdy jde o
působení volných abrazívních částic mezi dvěma povrchy, je velmi silně
ovlivňován konkrétními poměry, především množstvím, tvarem, velikostí, pevností
a tvrdostí částic.
Třetí
případ, kdy jde o
zpracovávání abrazívního materiálu, je velmi blízký případu druhému. Intenzita
opotřebení závisí i na počtu částic tvrdších než povrch součásti.
Schematicky mechanismus abrazívního opotřebení
Vliv
tvaru abrazívních
částic je velmi výrazný. Ostrohranné částice budou působit mnohem intenzivněji
než částice zaoblené.
Je zřejmé, že hloubka vnikání částice do povrchu součásti bude záležet kromě tvaru také na
síle, působící na částice v normálovém směru. Působit bude zcela určitě také případné převracení částice, které bude ovlivněno v případě abraze mazaných
povrchů také poměry proudění v mazací vrstvě.
Vliv velikosti
abrazívních částic je zřejmý. V případě, kdy jsou abrazívní částice volné mezi dvěma
povrchy, dochází k abrazívnímu opotřebení jen těmi částicemi, které jsou větší než vůle mezi oběma povrchy, popř. než tlouš»ka mazacího filmu. U těchto částic
nadkritické velikosti pak přítomnost mazacího filmu nemá prakticky žádný vliv na výskyt abrazívního opotřebení. Z toho
vyplývá například požadavek na filtrační schopnost filtrů v mazacím či hydraulickém okruhu.
Vliv pevnosti abrazívních částic spočívá v tom, že při nízké pevnosti částic dochází k jejich drcení (snižují se rozměry, případně až pod kritické) a k otupování částic olamováním hran. Zároveň se však při drcení vytvářejí nové částice s ostrými hranami. Tyto jevy (zmenšování rozměrů a otupování na jedné straně a vznik nových ostrohranných částic na druhé) působí protikladně. Výsledkem je známý fakt, že s rostoucím zatížením povrchů, působícím na abrazívní částice, nedochází prakticky ke změně jejich abrazivity.
Vliv tvrdosti abrazívních částic je rovněž zřejmý. Čím jsou abrazívní částice tvrdší než opotřebovávaný povrch, tím snáze do něj vnikají a tím je intenzita opotřebení větší. A naopak. Tím lze také odůvodnit a vysvětlit běžnou snahu konstruktérů a technologů dosáhnout co možno nejtvrdších povrchových vrstev u těch součástí, kde lze očekávat abrazívní opotřebení.
2.3 Erozivní opotřebení
Tento druh opotřebení je charakterizován oddělováním materiálu účinkem:. částic, nesených proudem kapaliny nebo plynu (vyskytuje se např. u čerpadel na znečištěné kapaliny, ventilátorů, cyklonů, tryskačů, potrubí pneumatické, hydraulické či spádové dopravy aj.)
. částic samotné kapaliny, páry nebo plynu (vyskytuje se např. u parních armatur, koncových stupňů parních turbín pracujících v oblasti mokré páry, plynových turbín, náběžných hran křídel a ostatních ploch letadel, ventilů spalovacích motorů aj.).
Mechanismus erozívního opotřebení je podobný jako u opotřebení abrazívního, tj. dochází k rýhování a seřezávání materiálu. Typické pro erozívní opotřebení je nerovnoměrné porušení povrchu, který je zvlněný a zvrásněný a poškozený i v prohlubeninách.
Schema mechanismu erozívního opotřebení
. relativní rychlostí opotřebovávajících částic
. teplotou a chemickými vlastnostmi nosného média
. druhem, velikostí a tvarem částic
. kinetickou energií a úhlem dopadu částic
. vlastnostmi opotřebovávaného materiálu.
Všechny uvedené
vlivy působí současně, ovšem v různé míře, podle konkrétní situace. Jde tedy o
komplikované a variabilní děje.
Rychlost částic
a jejich měrná hmotnost a velikost určují jejich kinetickou energii. Působení
částic na opotřebovávaný povrch ovlivňuje celá řada faktorů. Lehké částice se
nemusí vůbec dostat do kontaktu s povrchem; jsou zbrzděny a "odfouknuty"
zhuš»ujícím se mediem. Je tedy zřejmé, že u erozívního opotřebení existuje
kritická velikost, ale také kritická rychlost částic.
V okamžiku
dopadu částice na povrch dochází ke zmaření kinetické energie částice zbrzděním
na určité dráze.
Jestliže
dopadají částice na povrch s velkou hodnotou modulu pružnosti, brzdí se na
nepatrné dráze (malé pružné deformace) a vznikající síly a teploty jsou značné.
K tomu dochází u tvrdších materiálů, např. u kalené oceli. Intenzita opotřebení
je potom značná. Závisí silně také na úhlu dopadu.
Jestliže
dopadají částice na povrch s malou hodnotou modulu pružnosti, brzdí se na
relativně dlouhé dráze a vznikající síly jsou malé. To nastává např. u pryže a
některých plastů. Intenzita opotřebení je podstatně nižší než u tvrdých
materiálů.
V okamžiku
dopadu částice na povrch je částice smýkána a přitlačována na povrch vzniklými
silami a působí v podstatě stejný proces jako u abrazívního opotřebení. Děj je
závislý na velikosti vzniklých sil. Této představě odpovídají i praktické
zkušenosti: při jinak stejných podmínkách jsou měkké, pružné materiály odolnější
proti erozívnímu opotřebení než materiály tvrdé.
2.4 Kavitační opotřebení
Kavitační opotřebení je charakterizováno oddělováním částic z povrchu v oblasti zanikání kavitačních dutin v kapalině.Mnoho součástí
pracuje v různých kapalinách, velmi často ve vodě. Voda je silně agresivní
prostředí, které působí provozní potíže a poruchy v důsledku koroze, eroze a
kavitace. Zejména kavitační opotřebení bývá často nesprávně považováno za
důsledky koroze. Ke kavitačnímu opotřebení může docházet pouze tam, kde se
vyskytuje kavitace. tj. dochází ke vzniku kavitačních dutin, jejichž zánik
vyvolává hydrodynamické rázy. Rázy působí na povrch materiálu zcela analogicky
jako kontaktní tlaky u opotřebení povrchovou únavou. Kavitační opotřebení se
vyskytuje např. ve vodních turbínách, čerpadlech, u součástí hydraulických
systémů, ve vodovodech, v redukčních ventilech, v chladicích systémech
pracujících s kapalinou, v pračkách, v tlakově mazaných ložiskách apod.
Kavitační dutiny
vznikají v místech, kde se z nějakých důvodů (proudění zúženým průtočným
průřezem, působení tahových napětí na kapalinu aj.) sníží tlak pod hodnotu tlaku
nasycených par kapaliny při dané teplotě. V tom případě se v kapalině začnou
tvořit dutiny (kaverny), vyplněné parami kapaliny. Objem, který zaujímá
kavitační dutina, může kolísat ve velkém rozsahu, řádově od krychlových
milimetrů do krychlových metrů. V oblasti vyššího tlaku pak tyto dutiny
implozivně zanikají, to působí hydrodynamické rázy, které poškozují povrchy
materiálu. Typický kavitačně poškozený povrch je drsný, jakoby vytrhaný.
Schema mechanismu kavitačního opotřebení
. obsah plynů v kapalině,
. teplota a tlakové poměry,
. povrchové napětí a viskozita kapaliny.
V kapalinách,
které při normálním tlaku obsahují viditelné bubliny vzduchu (plynu), se
kavitační dutiny tvoří při snížení tlaku expanzí těchto bublin, vylučováním
vzduchu z kapaliny nebo spojováním menších bublin. V kapalinách, ve kterých při
normálním tlaku nejsou bubliny viditelné, vznikají kavitační dutiny až při
poklesu místního tlaku přibližně na hodnotu tlaku syté páry při dané teplotě.
Tyto dutiny jsou vyplněny převážně sytou párou kapaliny.
Se vzrůstající
teplotou kapaliny se zvětšuje počet vznikajících kavitačních dutin. Současně se
však zvyšuje tlak nasycených par, takže vznikající dutiny mají menší objem. Tyto
jevy působí na intenzitu kavitačního opotřebení protichůdně. Průběh kavitačního
poškození v závislosti na teplotě má lokální maximum při určité teplotě, u vody
je to v rozmezí asi 45 až 50 oC, asi při 80 oC je již
intenzita poškození prakticky nulová.
Důležitým
faktorem je také rozdíl mezi vnějším tlakem a tlakem nasycených par. Čím je
tento rozdíl větší, tím intenzivnější je kavitační opotřebení.
Povrchové napětí
kapaliny má výrazný vliv na velikost kavitačních dutin. Čím je větší povrchové
napětí, tím větší dutiny vznikají za jinak stejných podmínek. Větší dutiny
znamenají větší intenzitu kavitačního opotřebení.
Viskozita
kapaliny má vliv na rychlost růstu kavitačních dutin. Podle současných představ
však se vliv viskozity uplatňuje především těsně před zánikem kavitační dutiny a
to tak, že snižuje rychlost, s jakou kapalina vniká do dutiny při její
implozi.
Mechanismus
kavitačního působení není zcela přesně znám. Existuje několik hypotéz,
experimentálně nejlépe potvrzená je tato představa: při zániku kavitačních dutin
dochází k jejich nesférické implozi, při které dochází nejprve ke zploštění
dutiny, do které v závěrečné fázi vniká mikroproud kapaliny o vysoké rychlosti
(nad 300 m.s-1). To vyvolává
tlakové vlny a rázy, které dosahují hodnot 103 MPa i vyšších.
Je nutno si uvědomit, že kavitační poškození není výsledkem působení rázů
vyvolaných zánikem jednotlivých dutin, nýbrž že jde vždy o velká množství
(mraky) dutin.
Při implozi
kavitačních dutin nastává různě intenzivní působení na povrch materiálu:
. Mírné působení, při kterém nedochází k poškozování materiálu, ale je rozrušována mezní vrstva kapaliny na povrchu materiálu. To může iniciovat korozní poškození.
. Slabé působení, při kterém jsou narušovány nedostatečně přilnavé povrchové vrstvy (nátěry, oxidační vrstvy, produkty koroze), vlastní materiál je poškozován jen nepatrně.
. Středně silné působení, při kterém napětí v materiálu vyvolaná hydrodynamickými rázy jsou menší než mez kluzu materiálu. K poškození povrchu dochází následkem únavových dějů, které lze považovat za vysokocyklovou únavu.
. Silné působení, při němž jsou vznikající napětí větší než mez kluzu. Dochází k plastické deformaci povrchových vrstev, to vede k jejich zpevňování, ale zároveň také k únavovému poškozování, které lze považovat za nízkocyklovou únavu.
.
Napětí vyvolaná hydrodynamickými rázy jsou větší než mez pevnosti
materiálu. Pak dochází k poškození které lze srovnávat s křehkým lomem, velmi ovšem závisí na
vlastnostech materiálu povrchu.
2.5 Únavové opotřebení
Únavové opotřebení je charakterizováno postupnou kumulací poruch v povrchové vrstvě při opakovaných kontaktních napětích. Dosahují-li tato napětí hodnot nad mezí kluzu, jde o nízkocyklovou únavu, jsou-li pod mezí kluzu, jde o vysokocyklovou únavu.Nejčastější
případy povrchové únavy jsou známy u valivých ložisek, ozubených kol, železničních kol, zdvihátek ventilů spalovacích motorů, pneumatických kladiv
aj.
Vznik, průběh i intenzita poškození únavovým opotřebením jsou velmi závislé na provozních
podmínkách.
Schema mechanismu únavového opotřebení
První únavové
trhliny vznikají v tenké povrchové vrstvě materiálu. Ty se rozvíjejí a spojují
až nastane vylamování částí povrchu.
Častým typem
únavového poškození je tvoření důlků (pitting), obvykle okrouhlého tvaru, ovšem
u povrchů s vysokou tvrdostí (valivá ložiska nebo cementované součásti) mohou
mít důlky i hranatý nebo protáhlý tvar. Na jejich vzniku se význačně podílí
mazivo. Účinkem kontaktních tlaků vniká mazivo do povrchových trhlin, v důsledku
dalšího pohybu součástí je v nich uzavíráno a jeho tlak se účinkem kontaktního
namáhání zvyšuje. To přispívá k dalším šíření trhlinek a vede až ke vzniku
zmíněných důlků. Původně se označení "pitting" užívalo právě pro tento případ
poškození, později se však jeho používání rozšířilo i na ostatní případy
kontaktního únavového poškození.
Zvláštním
případem kontaktního
únavového poškození je odlupování povrchové vrstvy materiálu (spalling). Dochází
k němu zejména u povrchově tvrzených součástí, při malých tloušťkách tvrzené
vrstvy. Vysoké, opakující se kontaktní tlaky vyvolávají podpovrchová smyková
napětí, která působí vznik podpovrchových trhlin. Později dochází k prolamování
povrchové vrstvy a k jejímu odlupování.
Na vznik
únavového opotřebení mají, kromě provozních podmínek které mají rozhodující
význam, vliv také:
. tvrdost povrchové vrstvy
. nečistoty a vměstky
. drsnost povrchu.
Experimentálně
bylo prokázáno, že odolnost proti poškození únavovým opotřebením se zvyšuje s
tvrdostí povrchu. Tato závislost je lineární a projevuje se i v oblasti vysokých
tvrdostí (55 až 68 HRC).
Vměstky působí
nepříznivě, nebo» se projevuje jejich vrubový účinek a proto na nich nejdříve
vznikají únavové mikrotrhliny. Nepříznivé působení vměstků se zvětšuje s jejich
velikostí.
Drsnost povrchu
má rovněž výrazný vliv na odolnost proti únavovému opotřebení. Vysvětlit to lze
opět vrubovými účinky drsnějších povrchů. Zejména u povrchově tvrzených
materiálů je vliv drsnosti povrchu na jejich odolnost výrazný. 2.6 Vibrační opotřebení
Zjištění prvních
stop povrchové únavy (pitting) by mělo být vždy důvodem pro výměnu postižených
součástí. Jakmile
poškození dospěje do tohoto stadia, zpravidla se dál rozvíjí velmi progresivně a
vede k rychlé havárii součásti. To je dáno tím, že v této fázi se k již
popsanému průběhu únavových dějů přidávají další vlivy, především rázy vzniklé v
důsledku objevení se důlků v povrchu a zvětšujících se vůlí. Může se objevit
také abraze, působená uvolněnými částicemi materiálu.
Vzájemný pohyb
má různý původ. Může se jednat o přímočarý vratný pohyb, o pohyb způsobený
přenesenými vibracemi nebo o pohyb vzniklý v důsledku pružných deformací v
uložení mechanicky namáhaných součástí.
Běžně dosahují
amplitudy vibrací řádových hodnot 10-4 až
10-1 mm. Při tak
malých pohybech je znemožněno odstraňování otěrových částic, které jsou dále
namáhány normálními i tangenciálními silami, oxidují a dodávají opotřebeným
místům na ocelových a litinových součástech typické hnědočervené až hnědočerné
zbarvení. Jde o tzv. "krvácení materiálu". K tomu nemusí vždy dojít. Obvykle k
tomu nedojde, je-li místo opotřebení "chráněno" vrstvou maziva před přístupem
vzdušného kyslíku.
Schema mechanismu vibračního opotřebení
K vibračnímu opotřebení může docházet např. v různých pohyblivých uloženích, na která se přenášejí kmity vlastní nebo vybuzené cizím zdrojem. Často se jedná o valivá ložiska, čepy, hřídele a spojky. Často k němu dochází také u nalisovaných spojení, např. náboje kol, setrvačníky, řemenice aj., není-li hřídel nebo čep dostatečně tuhý, takže dochází k jeho střídavému ohybu v místě nalisování. Typický výskyt tohoto opotřebení je u křížových kloubů a v drážkovém spojení kloubových hřídelů.
Na průběh a
intenzitu vibračního opotřebení působí řada faktorů, zejména:
. amplituda pohybu
. frekvence pohybu
. měrný tlak ve styku součástí
. vlastnosti materiálu.
Vibrační
opotřebení vzniká především tehdy, je-li amplituda pohybu větší, než může být
vyrovnáno pružnými deformacemi povrchů a kdy tedy dochází ke skluzům. S rostoucí
amplitudou pohybu se intenzita vibračního opotřebení zvyšuje.
Vliv frekvence
pohybu je poněkud paradoxní: při nižších frekvencích je opotřebení
intenzivnější. Vysvětluje se to tím, že při nižších frekvencích se výrazněji
mohou projevit chemické (korozní) složky procesu. Chemické reakce potřebují pro
svůj průběh určitý čas. Se zvětšováním kmitočtu se zkracuje doba působení
korozních činitelů na čerstvě obnažený kov i na již oddělené částice.
Vliv měrného
tlaku ve styku součástí není zcela jednoznačný. S rostoucím měrným tlakem se
zvětšuje tření, tím se zmenšuje amplituda vibrací a tedy i opotřebení. Je-li
vzájemný pohyb v důsledku vysokého měrného tlaku zcela vyloučen, k vibračnímu
opotřebení nedochází. Tato podmínka však v praxi nebývá často splněna ani u
nalisovaných spojení.
Z vlastností
materiálu působí na vibrační opotřebení především jeho schopnost tvořit oxidy,
bránící kovovému styku součástí. Odolnost materiálu, který snadno a rychle tvoří
oxidy je pak závislá především na abrazívních vlastnostech těchto oxidů. Tvrdost
povrchu zpravidla zvyšuje odolnost proti vibračnímu opotřebení. 3. Koroze
Podle mechanismu
korozních procesů se koroze dělí na chemickou a elektrochemickou.
Chemická
koroze se vyskytuje
poměrně zřídka. Jsou to případy, kdy dochází k chemickým reakcím v nevodivém
prostředí, například tvorba okují při tváření oceli za tepla.
Elektrochemická
koroze je nejčastější.
Změny působené touto korozí si lze představovat jako procesy probíhající v
galvanickém článku. Elektrochemická koroze může probíhat všude tam, kde se
stýkají různé kovy a je přítomen elektrolyt; stačí vzdušná nebo kondenzační
vlhkost. Korozi velmi podporuje, je-li elektrolyt dobře vodivý, např. v důsledku
přítomnosti iontů SO2. Takovéto
poměry i u slitin.
Podle vzhledu se
koroze dělí na rovnoměrnou a nerovnoměrnou. Rovnoměrná koroze probíhá přibližně
stejně rychle po celém napadeném povrchu, lze poměrně přesně předvídat její
postup.
Nerovnoměrná koroze napadá jen některé části povrchu nebo některé strukturní složky materiálu. Napadená místa při tom navenek nemusí jevit zřetelné známky napadení. Bodová koroze proniká přednostně do hloubky materiálů a vede až k jejich proděravění. Laminární koroze postupuje přednostně po hranicích jednotlivých vrstev, např. u válcovaných nebo vrstvených materiálů, které se pak oddělují v šupinách. Mezikrystalická koroze postupuje po hranicích krystalových zrn do hloubky, často vede k úplné destrukci materiálu. Transkrystalická koroze postupuje do hloubky nejen po hranicích krystalových zrn, ale i napříč zrny.
Podle prostředí
se koroze dělí na korozi atmosférickou, půdní, ve vodě, v plynech apod.
Nejčastěji se
vyskytuje koroze atmosférická. Činitelé, kteří ji podporují, jsou zejména:
.
vlhkost,
4. Otlačení
Otlačení je trvalá nežádoucí změna povrchu, způsobená vnějšími silami. K otlačení dojde tehdy, jestliže skutečný kontaktní tlak překročí mez kluzu materiálu povrchové vrstvy.O otlačení jako
samostatném poškození lze mluvit tehdy, je-li zasažená (deformovaná) oblast
makroskopických rozměrů. Z pohledu mikroskopického dochází k otlačení vždy a
vlastně se jedná o první fázi opotřebení, ve které dochází k přibližování
povrchů.
Protože
technické kovy lze považovat za objemově nestlačitelné, má při otlačení působení
kontaktního tlaku za následek tok materiálu z místa působení tlaku. Objem
materiálu se nemění, materiál neubývá, ale přemís»uje se a vytváří valy okolo
místa působení tlaku. To má v technické praxi zpravidla za následek změnu vůlí v
daném spojení, čímž může být vyvoláno např. zvýšené opotřebení nebo lomy v
důsledku rázů.
Otlačení v
uvedeném smyslu je možno považovat za místní (povrchovou) deformaci.
5. Deformace
Deformace je trvalá nežádoucí změna geometrického tvaru součásti.O deformaci jako
samostatném poškození lze mluvit tehdy, jde-li o změnu geometrického tvaru
součásti, např. prohnutí hřídele, ovalita prstencové součásti, vyboulení desky
apod. Pružné deformace se za poškození nepovažují.
K deformaci
součásti dojde tehdy, překročí-li napětí v některém průřezu součásti mez kluzu
materiálu. Při tom záleží též na vlastnostech materiálu. U křehkých materiálů k
deformaci dochází zřídka, většinou vznikne lom, protože už poměrně malé
deformace vedou k překročení meze pevnosti.
Napětí, vedoucí
k deformaci může být způsobeno vnějšími nebo vnitřními silami. Vnější síly
obvykle vyvolávají ohybové nebo torzní momenty. Vnitřní síly (vnitřní napětí)
mohou být zbytková, v důsledku použitého výrobního postupu, nebo vnesená zvenčí,
např. přehřátím při provozu nebo jako důsledek otlačení. Deformaci ovšem vyvolá
také změna rovnováhy vnitřních pnutí např. v důsledku stárnutí materiálu který
obsahoval vnitřní pnutí, v důsledku působení zvýšených teplot, nebo v důsledku
opotřebení při kterém je odstraněna povrchová vrstva materiálu s koncentrovaným
napětím
6. Trhliny a lomy
Trhlina je porušení homogenity materiálu v části průřezu. Lom je porušení homogenity materiálu v celém průřezu.Příčiny vzniku
trhlin a lomů jsou stejné jako u otlačení a deformací, tj. působení vnějších
nebo vnitřních napětí, které v části průřezu, popř. v celém průřezu překročí mez
pevnosti nebo mez únavy materiálu. Je-li materiál křehký, praskne a vznikne
trhlina nebo lom. Vlivy, které k tomu vedou, jsou rozmanité. Může se jednat
o
Trhliny jsou jedním z
nejčastějších poškození především u odlitků, u svařenců a u tepelně
zpracovávaných součástí. Trhliny snižují pevnost součástí, působí netěsnosti a u
dynamicky namáhaných součástí vedou ke vzniku únavových lomů.
Lomy lze rozdělit
na:
Statický
lom vznikne tehdy,
je-li překročena mez pevnosti materiálu v některém průřezu. Vzhled lomové plochy
statického lomu se mění podle vlastností materiálu a způsobu namáhání.
Nejčastěji dochází k lomům vyvolaným ohybovým namáháním. Lomová plocha takového
statického lomu je přibližně rovinná a kolmá na směr napětí. Její povrch je
zrnitý, drsný, hrubší nebo jemnější v závislosti na velikosti zrna materiálu.
Vzhled celé lomové plochy je stejný (nedojde-li k druhotnému poškození lomové
plochy např. vzniklými rázy).
Statické lomy
vyvolané namáháním v krutu mají lomovou plochu typicky šroubovitou u
houževnatějších materiálů a jehlicovitě roztříštěnou u tvrdších materiálů.
Statické lomy vyvolané kombinovaným namáháním (krut a ohyb) mají i lomovou
plochu komplikovanějšího tvaru, který se blíží k tvaru typické lomové
plochy převládajícího namáhání.
Únavový
lom vznikne tehdy,
je-li překročena mez únavy materiálu. V místě povrchu, kde dochází ke
koncentraci napětí, vznikne po určitém počtu cyklů zárodek trhliny. Pokračujícím
proměnlivým zatížením se střídavě "otevírá" a "zavírá" a šíří se do hloubky
materiálu. Tímto otevíráním a zavíráním se povrchy vyhladí až vyleští, dostávají
typický lasturovitě vyhlazený vzhled. Jak se tato únavová oblast vznikajícího
lomu rozšiřuje, zmenšuje se nosný průřez součásti až napětí vyvolané okamžitým
zatížením překročí mez pevnosti a součást se ve zbývajícím průřezu zlomí
statickým lomem. Lomová plocha únavového lomu má tedy dvě typické, vzhledově
odlišné oblasti:
Podle tvaru jednotlivých oblastí únavového lomu a podle
poměru jejich velikosti lze zpětně soudit na podmínky namáhání, za kterých ke
vzniku únavového lomu došlo. To má velký význam pro posouzení případných
opatření s cílem zabránit opakování poruchy, tj. pro rozhodnutí zda je možné a
účelné snažit se o zlepšení provozních podmínek nebo zda příčina leží mimo
možnosti provozovatele stroje.
Únavový lom
vzniká od místa s největší koncentrací napětí, zpravidla tahového. ©íří se
popsaným způsobem. Čím pomalejší je rozvoj únavové trhliny (únavové oblasti
lomu), tím více se povrch vyhladí až vyleští. Tedy lomy s velmi hladkým povrchem
únavové oblasti se rozvíjely dlouho. To svědčí také o malém zatížení, popř. o
dostatečném dimenzování až předimenzování součásti. Čím menší část celkové
lomové plochy připadá na únavovou oblast, tím větší zřejmě bylo zatížžení
součásti, popř. tím menší její dimenzování. Přehled typických případů únavových
lomů je na obr. 7.
Pro případy namáhání s převažujícím tahem nebo ohybem je typická rovná (rovinná) lomová plocha, kolmá k ose součásti. V případě, že převažujícím namáháním je krut nebo krut s ohybem, vzniká únavový lom zcela analogicky. Lomová plochy však není rovinná, ale má složitý obecný tvar. Při namáhání čistým střídavým nebo míjivým krutem vzniká únavový lom se šroubovou plochou, při namáhání krutem stálého směru nebo jen s malou míjivou složkou vzniká únavový lom s kuželovou plochou, při kombinovaném namáhání krutem a ohybem vzniká plocha blízká uvedeným případům ale posunutá vzhledem k ose součásti. Je-li navíc materiál méně plastický, je povrch statické části lomové plochy roztříštěn.
Schematické znázornění typických případů únavových lomů
V prvním sloupci je
znázorněno převládající zatížení.
Ve druhém sloupci je vzhled
lomové plochy únavového lomu, který se začal rozvíjet z bodové vady na povrchu
součásti, přičemž zatížení součásti bylo velké.
Ve třetím sloupci se únavový
lom začal rozvíjet z bodové povrchové vady, přičemžž zatížení součásti bylo
malé.
Ve čtvrtém sloupci se únavový
lom začal rozvíjet z obvodové povrchové vady součásti, přičemž zatížení bylo
velké.
V pátém sloupci se únavový
lom začal rozvíjet z obvodové povrchové vady součásti, přičemž zatížení bylo
malé.
V prvém řádku jsou znázorněny
únavové lomy součástí namáhaných míjivým tahem nebo tlakem; příklad: oškrty
sbíječek.
V druhém řádku jsou
znázorněny únavové lomy součástí namáhaných míjivým ohybem; příklad: čep
nepoháněného kola automobilu.
V třetím řádku jsou
znázorněny únavové lomy součástí namáhaných střídavým ohybem; příklad: páky nebo
ramena, převádějící rotační pohyb na posuvný.
Ve čtvrtém řádku jsou
znázorněny únavové lomy součástí namáhaných ohybem za rotace; příklad: hřídel na
který působí tah řemenu.
V pátém řádku jsou znázorněny
únavové lomy součástí namáhaných krutem a ohybem, přičemž převládá ohybové
namáhání; příklad: hřídel hnacího kola automobilu.
V šestém řádku jsou
znázorněny únavové lomy součástí namáhaných krutem a ohybem, přičemž převládá
namáhání krutem; příklad: torsní tyče pérování automobilu.
8. Ostatní poškození
Kromě uvedených, nejčastějších a obvykle poměrně zřetelných poškození součástí dochází i k jiným, někdy méně zřetelným poškozením. Jako příklad lze uvést:autor: Pošta Josef
zdroj: http://degradace.tf.czu.cz