Historie ... současnost

V 15.století nakreslil první řetěz Leonardo da Vinci v mnoha variantách. Jeden z nákresů byl dnešní válečkový řetěz. Velký rozmach zaznamenaly řetězy koncem 19.století po vynálezu bicyklu (který byl aparátem podivínů a bouřlivým tématem v anarchistických kroužcích:-). Od varianty pro tehdejší kola po dnešní konstukci uběhlo přes 100 let, ale přitom změn příliš nedoznal. Řetězový převod má účinnost až 98% a to v případě, že je dobře mazán a ohybu kloubů nezamezují těsnící kroužky. Tzn. že na 100koňové motorce ti řetěz sežere minimálně dva koně.
Pro sekundární pohon většiny motorek se používají válečkové řetězy s různými rozměry a to dle potřeb motoru/motorky. Řetěz se skládá z článků, které jsou tvořeny dvěma destičkami vyseklími z plechu. Články jsou spojeny pomocí čepů usazených v pouzdru a tvoří tak řetěz, který aby bylo možné spojit musí mít sudý počet článků (redukce na spojení lichého počtu se u motorek nepoužívá). Při provozu musí být zajištěno dostatečné mazání čepu v pouzdru a aby se zamezilo odtoku maziva použitého při konstrukci a zároveň příspupu nečistot k čepu jsou řetězy těsneny gumovými kroužky různého průřezu (O,X,Z,ZW).

Rozměry řetězů

typ rozteč P[mm] šířka W[mm] Ø čepu R[mm] výška čl. H[mm]
415 12,7 4,88 7,75 10,5
420 12,7 6,35 7,77 12
428 12,7 7,75 8,51 12
520 15,875 6,35 10,16 15
525 15,875 7,85 10,16 15
530 15,875 9,53 10,16 15
532 15,875 9,53 11,1 15
630 19,05 9,53 11,91 17
632 19,05 9,53 12,7 17
*pozn. typ je u většiny výrobců stejný (AFAM,DID,EK,RK); vyjímku tvoří typ 530, který je u D.I.D. a RK značen jako 50; Regina má poněkud odlišné značení

Při změně převodovýho poměru je těžký najít kompromis mezi sílou a rychlostí. Pokud máte sadu 532 tak se dost těžko bude shánět pastorek a rozeta s jiným počtem zubů než je od výrobce. Stačí přejít na 530 a hned je podstatně větší výběr. Ač se tyto dva řetězy zdají stejný tak je tam nepatrnej rozdíl v průměru čepu a při kombinaci 530/532 jde celá sada kvapem do háje.

Počet zubů a článků řetězu na GSX-R 750

  85-87 88-89 90-91 92-96 97-98 98-99
pastorek 14 z 15 z 15 z 15 z 16 z 16 z
rozeta 42 z 44 z 43 z 42 z 43 z 44 z
řetěz 110 čl 108 čl 108 čl 108 čl 108 čl 108 čl
typ 530 530 530 530 530 525

Počet zubů a článků řetězu na GSX-R 1100

  86-89 89-90 91-93 93-
pastorek 14 z 15 z 15 z 15 z
rozeta 46 z 48 z 48 z 42 z
řetěz 114 čl 114 čl 118 čl 114 čl
typ 532 532 532 532

Montáž a údržba

Při výměně řetezu je potřeba zkontrolovat stav ozubených kol a případně vyměnit. Výměně se nevyhnem u pastorku, který má v záběru míň zubů a dochází ke kontaktu cca 3×častěji. Zadní rozeta může vydržet i dva řetězy. Při koupi řetezu můžeme vybrat buď řetěz nekonečný, při jehož výměně je nutné vyjmou zadní kyvnou vidlici a u některých vyztužených vidlic ani tato montáž není možná, protože řetěz prochází zkrz svařenec. Poněkud výhodnější je koupit řetěz v rozpojeném stavu a spojit ho buď pérovou spojkou nebo nýtovací. Pérová spojka musí mít jistící plíšek nasazen po směru běhu řetězu a tento způsob spojení není tak jistý, jako při spojení nýtovací spojkou. Je nutné kontrolovat průvěs řetězu a řetěz NESMÍ být v žádné případě napnut natvrdo. Při nezatížené motorce je osa kyvné vidlice nad spojnicí osy pastorku a rozety a tak při zatížení se řetěz napne s čímž je potřeba počítat. Nejvíc naplý řetěz je v pozici, kdy osa pastorku, vidlice a rozety leží v jedné přímce. Průvěs řetězu se kontroluje při nezatíženým stroji (vůle 25-30mm u motorek se zadním zdvihem jako GSXR11) a po dotažení kola zkontroluj zda i při zatížení má aspoň minimální vůli. Aby nedocházelo k vydírání pouzder je nutné aby řetěz byl dobře namazán. Mazivo je potřeba i pod válečky, který jsou na pouzdrech pro lepší odval po zubech. Spray na řetěz obsahuje rozpouštědlo, které zajišťuje dobrou vzlínavost a po odpaření mazivo neodsřikuje. Na čistění řetězu před mazáním použít buď čistič ve sprayi nebo rozpouštědlo nepoškozující gumové kroužky (petrolej, nafta).
Se vzrůstající délkou řetězu vlivem opotřebení vzrůstá pravděpodobnost zničení řetězu a proto nelze určit jednoznačně do jaké míry až je možné řetěz používat. GSX-R 1100 má jako limitní rozměr 319,4mm přes 20čepů, kdežto slabší ZXR400 vyžaduje výměnu až při délce 323mm/20čepů při stejném rozměru řetězu. Nový řetěz 530 má délku 317,5mm/20čepů.

Poškození řetězu

Při zkouškách se jede vyloženě až do konce životnosti řetězu a stejně špatně jsou na tom řetězy u konce zkoušek v D.I.D., RK a dalších výrobců. Např. standartní řada Alpha od Tsubaki (řetězy používaný na dragsterech s výkony přes 300koní) má stejnou pevnost jako ČZ 530 SDZ. Jedna ze zkoušek je i zátěžová kde se simuluje velký přenášený výkon a řetěz jede až do zadření. Na obrázcích je vidět (zleva doprava) statická pevnost kdy dojde k plastické deformaci článku (tímto směrem musí být řetěz na motorce předimenzován a nesmí k deformacím destiček vůbec docházet). Na další fotce je únavový lom, který vzniká dynamickým zatížením a praskne najednou bez plastické deformace. Povrch lomu je sametový. Poslední foto je zadřený čep-v místě už nebyl dostatek maziva.

mez pevnosti řetězu  únavový lom řetězu  zadření čepu

Návštěva ČZ řetězy, s.r.o.

Začátkem listopadu 2004 jsem se vydal s příjemným doprovodem omrknout výrobu a zkušebnu poměrně novýho řetězu řady SDZ. ČZ v této řadě dělá rozměry 525(40,6kN) a 530(43,8kN) s X-kroužky nového tvaru. Každý řetěz při výrobě se napne třetinovou silou pevnosti aby se snížilo prodloužení v první fázi používání. Svými vlastnostmi je řada SDZ srovnatelná s řetězy D.I.D. což byl i požadavek při vývoji. Díky tuzemské výrobě je cena víc než příznivá a to za řetěz 530 okolo 2200Kč (prodává se v délce, kterou je potřeba upravit své potřebě). Všechny vyráběné řetězy jsou zkoušeny statickým zatěžováním na pevnost a také dynamickým zatížením, které ovlivňuje opotřebení dost velkou měrou (nemáme elektromotor, ale spalovací motor, kterej čím míň má válců, tím víc kope). Při opotřebení se zvětšuje vůle mezi čepem a jeho pouzdrem a tím se prodlužuje řetěz. Pokud na řetězu uvidíš tmavě červenej prach tak je to vibrační rez a měl by sis uvědomit "kdo maže-ten jede". Řetěz v tomto stavu to má už víceméně za sebou. V létě 2004 byl použit řetěz řady SDZ na cestu do střední Asie (podrobnosti výdrže omrkni v dopise "testovacího jezdce").
Já tento řetěz používám na GSXR 1100 a podle průběžnýho měření mi vydrží stejně jako DID. V roce 2005 ho chci vyzkoušet i na okruhové GSXR 1000.
ČZ vyrábí dost velkou škálu řetězů-mj. i řetězy na cross, motokáry, minibike a rozvodové řetězy.


ČZ po 12tkm na ZZR 600

Tak takto dopadla ČZ(základní řada, která se již nevyrábí) po 12tkm na ZZR 600. Ze začátku se vůbec nevytahovala a patrně při přešponování se vytvořila trhlina a v nejužším místě řetěz prasknul. Naštěstí pro Kawu a Honzu se přetrhl v nízký rychlosti a nenapáchal škody.

přetržený článek řetězu ČZ ze ZZR 600

Taky ČZ na jiné ZZR600.


Zde je ke stažení program GEARDATA (280kB).
Po zadání rozměru zadního kola a převodových poměrů vyjede graf rychlosti v závisloti na otáčkách motoru.

autor: GSX-Roll

ČZ řetezy
D.I.D.
Tsubaki
Regina

zpět do ´Jak na to´