Historie ... současnost
V 15.století nakreslil první řetěz
Leonardo da Vinci v mnoha variantách. Jeden z nákresů byl dnešní
válečkový řetěz. Velký rozmach zaznamenaly řetězy koncem 19.století po vynálezu bicyklu
(který byl aparátem podivínů a bouřlivým tématem v anarchistických
kroužcích:-). Od varianty pro tehdejší kola po dnešní konstukci uběhlo přes 100 let,
ale přitom změn příliš nedoznal. Řetězový převod má účinnost až 98% a to v případě, že je
dobře mazán a ohybu kloubů nezamezují těsnící kroužky. Tzn. že na 100koňové motorce ti řetěz sežere
minimálně dva koně.
Pro sekundární pohon většiny motorek se používají válečkové řetězy s různými rozměry a to dle
potřeb motoru/motorky. Řetěz se skládá z článků, které jsou tvořeny dvěma destičkami vyseklími z
plechu. Články jsou spojeny pomocí čepů
usazených v pouzdru a tvoří tak řetěz, který aby bylo možné spojit musí mít sudý počet článků
(redukce na spojení lichého počtu se u motorek nepoužívá). Při provozu musí být zajištěno
dostatečné mazání čepu v pouzdru a aby se zamezilo odtoku maziva použitého při konstrukci a
zároveň příspupu nečistot k čepu jsou řetězy těsneny
gumovými kroužky různého průřezu (O,X,Z,ZW).
Rozměry řetězů
typ | rozteč P[mm] | šířka W[mm] | Ø čepu R[mm] | výška čl. H[mm] |
415 | 12,7 | 4,88 | 7,75 | 10,5 |
420 | 12,7 | 6,35 | 7,77 | 12 |
428 | 12,7 | 7,75 | 8,51 | 12 |
520 | 15,875 | 6,35 | 10,16 | 15 |
525 | 15,875 | 7,85 | 10,16 | 15 |
530 | 15,875 | 9,53 | 10,16 | 15 |
532 | 15,875 | 9,53 | 11,1 | 15 |
630 | 19,05 | 9,53 | 11,91 | 17 |
632 | 19,05 | 9,53 | 12,7 | 17 |
Při změně převodovýho poměru je těžký najít kompromis mezi sílou a rychlostí. Pokud máte sadu 532 tak se dost těžko bude shánět pastorek a rozeta s jiným počtem zubů než je od výrobce. Stačí přejít na 530 a hned je podstatně větší výběr. Ač se tyto dva řetězy zdají stejný tak je tam nepatrnej rozdíl v průměru čepu a při kombinaci 530/532 jde celá sada kvapem do háje.
Počet zubů a článků řetězu na GSX-R 750
85-87 | 88-89 | 90-91 | 92-96 | 97-98 | 98-99 | |
pastorek | 14 z | 15 z | 15 z | 15 z | 16 z | 16 z |
rozeta | 42 z | 44 z | 43 z | 42 z | 43 z | 44 z |
řetěz | 110 čl | 108 čl | 108 čl | 108 čl | 108 čl | 108 čl |
typ | 530 | 530 | 530 | 530 | 530 | 525 |
Počet zubů a článků řetězu na GSX-R 1100
86-89 | 89-90 | 91-93 | 93- | |
pastorek | 14 z | 15 z | 15 z | 15 z |
rozeta | 46 z | 48 z | 48 z | 42 z |
řetěz | 114 čl | 114 čl | 118 čl | 114 čl |
typ | 532 | 532 | 532 | 532 |
Montáž a údržba
Při výměně řetezu je potřeba zkontrolovat stav ozubených
kol a případně vyměnit. Výměně se nevyhnem u pastorku, který má v záběru míň zubů a dochází ke
kontaktu cca 3×častěji. Zadní rozeta může vydržet i dva řetězy. Při koupi řetezu můžeme vybrat buď
řetěz nekonečný, při jehož výměně je nutné vyjmou zadní kyvnou vidlici a u některých vyztužených
vidlic ani tato montáž není možná, protože řetěz prochází zkrz svařenec. Poněkud výhodnější je
koupit řetěz v rozpojeném stavu a spojit ho buď pérovou spojkou nebo nýtovací. Pérová spojka musí
mít jistící plíšek nasazen po směru běhu řetězu a tento způsob spojení není tak jistý, jako při
spojení nýtovací spojkou. Je nutné kontrolovat průvěs řetězu
a řetěz NESMÍ být v žádné případě napnut natvrdo. Při nezatížené motorce je osa kyvné vidlice
nad spojnicí osy pastorku a rozety a tak při zatížení se řetěz napne s čímž je potřeba
počítat. Nejvíc naplý řetěz je v pozici, kdy osa pastorku, vidlice a rozety leží v jedné přímce.
Průvěs řetězu se kontroluje při nezatíženým stroji (vůle 25-30mm u motorek se zadním zdvihem jako GSXR11)
a po dotažení kola zkontroluj zda i při zatížení má aspoň minimální vůli. Aby nedocházelo k
vydírání pouzder je nutné aby řetěz byl dobře namazán. Mazivo je potřeba i pod válečky, který jsou
na pouzdrech pro lepší odval po zubech. Spray na řetěz obsahuje rozpouštědlo, které zajišťuje dobrou vzlínavost a po
odpaření mazivo neodsřikuje. Na čistění řetězu před mazáním použít buď čistič ve sprayi nebo
rozpouštědlo nepoškozující gumové kroužky (petrolej, nafta).
Se vzrůstající délkou řetězu vlivem opotřebení vzrůstá pravděpodobnost zničení řetězu a proto nelze určit
jednoznačně do jaké míry až je možné řetěz používat. GSX-R 1100 má jako limitní rozměr 319,4mm přes 20čepů,
kdežto slabší ZXR400 vyžaduje výměnu až při délce 323mm/20čepů při stejném rozměru řetězu.
Nový řetěz 530 má délku 317,5mm/20čepů.
Poškození řetězu
Při zkouškách se jede vyloženě až do konce životnosti řetězu a stejně špatně jsou na tom řetězy u konce zkoušek v D.I.D., RK a dalších výrobců. Např. standartní řada Alpha od Tsubaki (řetězy používaný na dragsterech s výkony přes 300koní) má stejnou pevnost jako ČZ 530 SDZ. Jedna ze zkoušek je i zátěžová kde se simuluje velký přenášený výkon a řetěz jede až do zadření. Na obrázcích je vidět (zleva doprava) statická pevnost kdy dojde k plastické deformaci článku (tímto směrem musí být řetěz na motorce předimenzován a nesmí k deformacím destiček vůbec docházet). Na další fotce je únavový lom, který vzniká dynamickým zatížením a praskne najednou bez plastické deformace. Povrch lomu je sametový. Poslední foto je zadřený čep-v místě už nebyl dostatek maziva.
   
Návštěva ČZ řetězy, s.r.o.
Začátkem listopadu 2004 jsem se vydal s příjemným doprovodem omrknout výrobu a zkušebnu poměrně novýho řetězu řady SDZ.
ČZ v této řadě dělá rozměry 525(40,6kN) a 530(43,8kN) s
X-kroužky nového tvaru. Každý řetěz při výrobě se napne třetinovou silou pevnosti aby se snížilo prodloužení v první fázi používání. Svými vlastnostmi je řada SDZ srovnatelná s
řetězy D.I.D. což byl i požadavek při vývoji. Díky tuzemské výrobě je cena víc než příznivá a to za řetěz 530 okolo 2200Kč (prodává se v délce, kterou je potřeba upravit své potřebě).
Všechny vyráběné řetězy jsou zkoušeny statickým zatěžováním na pevnost a také dynamickým zatížením, které ovlivňuje opotřebení dost velkou měrou (nemáme elektromotor, ale spalovací
motor, kterej čím míň má válců, tím víc kope). Při opotřebení se zvětšuje vůle mezi čepem a jeho pouzdrem a tím se prodlužuje řetěz. Pokud na řetězu uvidíš tmavě červenej prach tak
je to vibrační rez a měl by sis uvědomit "kdo maže-ten jede". Řetěz v tomto stavu to má už víceméně za sebou. V létě 2004 byl použit řetěz řady SDZ na cestu do střední Asie (podrobnosti
výdrže omrkni v dopise "testovacího jezdce").
Já tento řetěz používám na GSXR 1100 a podle průběžnýho měření mi vydrží stejně jako DID. V roce 2005 ho chci vyzkoušet i na okruhové GSXR 1000.
ČZ vyrábí dost velkou škálu řetězů-mj. i řetězy na cross, motokáry, minibike a rozvodové řetězy.
|
Tak takto dopadla ČZ(základní řada, která se již nevyrábí) po 12tkm na ZZR 600. Ze začátku se vůbec nevytahovala a patrně při přešponování se vytvořila trhlina a v nejužším místě řetěz prasknul. Naštěstí pro Kawu a Honzu se přetrhl v nízký rychlosti a nenapáchal škody. |
|
Taky ČZ na jiné ZZR600. |
Zde je ke stažení program GEARDATA
(280kB).
Po zadání rozměru zadního kola a převodových poměrů vyjede graf
rychlosti v závisloti na otáčkách motoru.
autor: GSX-Roll