SACS -Suzuki Advanced Cooling System

Se systémem SACS přišla Suzuki pro veřejnost již v roce 1985 u motorky GSX-R 750 se snahou ušetřit váhu na vodní pumpě a využít olej nejen k mazání, ale i k chlazení motoru. Sice dochází k menšímu množství odběru tepla jak u vodou chlazenýho motoru a je podstatně víc namáhán olej, ale za tu hmotnostní úlevu to stálo. Využívá se do dnešní doby ale už jen u naháčů jako je Bandit 600 a 1200, GSX 750 a 1200. Srdcem systému je dvojitý olejový čerpadlo který jednou stranou tlačí pod velkým tlakem s malou průtokovou rychlostí olej na mazaná místa (klikovka, ojnice, ventilovej rozvod ..) a druhá strana zajišťuje rychlou cirkulaci oleje přes olejový chladič a hlavu. Další specialitkou je ostřik pístů zespodu olejovou sprchou.

TSCC -Twin Swirl Combustion Chamber

Jde o navržení spalovacího prostoru s vířivým průchodem směsi a dosažení lepšího plnění a spalování. Motor má čtyři ventily na válec (dva sací a dva výfukové), které zajišťují dobré plnění ve vysokých otáčkách. Ventily pohánění dva vačkové hřídele uložené v hlavně zprvu přes vahadla, později hrníčkovými zdvihátky. Svíčka je umístěna mezi čtyřmi ventily což zajistí nejlepší zapálení směsi.

DOHC -Dual Overhead Camshaft

Sací i výfukové ventily mají svoji vačku umístěnou v hlavě válců. Dosáhne se tak lepšího rozmístění ventilů s ohledem na vhodný tvar spalovacího prostoru pro dosažení maximálního výkonu společně s použitím TSCC spalovací komůrky. Dva hřídele jsou vhodné pro vysoké otáčky motoru. Vačky jsou poháněny přímo od klikovky většinou mezi 2. a 3. válcem válečkovým řetízkem. U starších modelů se používaly prvně rozdvojená vahala, kdy jedno byl na dva ventily jednoho válce, později se přešlo u 750 na jedno vahadlo na ventil a nakonec se používají hrníčková zdvihátka, kdy vačka tlačí přes kalibrovanou podložku uloženou ve válcovým držáku o nějž je opřen ventil.

SRAD -Suzuki Ram Air Direct

Tento přívod vzduch je navržen pro zásobení čerstvého a hlavně chladného vzduchu přímo do airboxu pro karburátory (nebo pro sání u vstřikovacích jednotek). Vzduch vstupuje otvory po stranách v přední části kapotáže a jde skrz vzduchovod do boxu se vzduchovým filtrem. Zvyšováním rychlosti roste i rychlost vzduchu a tlak na vzduchový filtr a zvýší se výkon ve vyšších rychlostech.

SCEM -Suzuki Composite Electro-Chemical

Klasické válce se skládají z ocelové vložky vlisované do hliníkového válce. Suzuki na stěnu pracovní plochy válce nanáší elektrochemickou cestou vrstvu na bázi niklu, fosforu, křemíku a uhlíku. Obdoba Nicasilu, což je karbid křemíku a niklu. Změní se tloušťka vložky, která je tím lehčí a lépe přechází teplo ze spalovacího prostoru. Tato vrtsva je i mnohem trvanlivější než klasická ocelová vložka a líp odolává extrémním teplotám.

EFI -Electronic Fuel Injection

Elektronické vstřikování paliva je mnohem efektivnější než plnění válce směsí tvořenou v karburátoru. (jednobodej vstřik je asi stejně kvalitní jak jeden karbec na válce vzhledem k tvorbě směsi). Je vytvořena optimální směs pro různé režimy což nastavuje elektronika vycházející z teploty nasávaného vzduchu, tlaku vzduchu, otáček motoru a nastavení škrtící klapky.

SDTV -Secondary Throttle Valve System

Druhá škrtící klapka je umístěna v každém sacím hrdle u vstřikovací trysky, aby zajistila efektivnější a hladší dodávku výkonu. Hlavní klapka je ovládaná rukojetí, kdežto druhá přídavná servomotorkem řízeným ECM jednotkou. Poslední verze na GSXR600 a GSXR1000 mají motorky montovány přímo v tělese pro lepší odezvu.

Automatic Cam Chain Tensioner

Řetěz pohánějící vačkové hřídele vyžaduje správné napnutí a pokud možno automatické které neustále koriguje vytahování řetízku. Je to vyžadováno s ohledem na správné časování ventilů zvláště při vysokých otáčkách kdy má řetěz tendenci pokračovat ve směru, do kterého je donucen a proto se vkládá i vodící lišta na přední straně motoru. Automatický napínák vylučuje pravidelnější údržbu napínání a kontrolu řetězu a snižuje hlučnost.
Více o napínáku najdeš ZDE

Liquid Cooling

Vodní chlazení se používá k minimalizaci výkonových ztrát vznikajících malým rozdílem teplot mezi kompresí a expanzí. (čím je studenější motor při sání a teplejší při výbuchu tak se zvyšuje účinnost tepelnýho stroje). Suzuki přece jen přešla na tento typ chlazení ikdyž systém chlazení olejem (SACS) používala až do roku 93 u svých sportů. Používá se stejný systém jako v autě, kdy vodní pumpa tlačí v okruhu vodu a termostat ovládá ventil na okruh s nebo bez chladiče.

staženo z www.suzukicycles.com

Podstatně více zkratek týkající se motorek a to nejen Suzuki najdete ve dvou dílech na www.motorkari.cz. Zkratky I a Zkratky II

zpět do ´Jak na to´