jak si zařádit a nenamlít si hned hubu

Rady jak na to bych měl raději přenechat někomu kdo to fakt umí, třeba Garymu Rothwelovi, ale né každýmu se chce prokousávat angličtinou a navíc bych rád něco dodal i ke kouskům, který zatím na jeho pages nejsou.

Burn Out

Magorský protáčení gumy dokud neprdne. Nejsu moc zastánce ničení kdy nedostává na prdel jen ta stára guma bez vzorku ale taky motor, kterej točí kolem 10tis a nechladí se jako za jízdy. Je pravda, že je to docela jednoduchá a efektní věc. Při dělání koleček stačí stoupnout vedle máši nebo nad ní rozkročmo stát, zamáčknout přední brzdu, přidat trochu plyn a asi nejhorší je na tom pustit spojku. Když to bude pomalu tak vám bude ujíždět předek a zadní kolo se neurve. Když to bude prudce poskočí to a při malým plynu i zdechne. Pak jde vyzkoušet sedět na nádrži a nohy třeba přes řidítka. Jakmile ale začne motorka uhýbat tak už se to dá těžko zachránit. Není taky hned snadný při sedění na motorce mít v rovnováze přední brzdu a vůbec nejhorší je první utrhnutí než se motorka dá pomale do chodu. Nejtežší asi je stát ve stupačkách a gumovat do kolečka (jinak by to nebyl jeden z požadavků do kaskadérských soutěží).

já v Oslavanech patrně nějakej Rothwellovic kluk ?x! GSX-Roll

Christ Air

Nevím jestli je to přesný označení dle kaskadérskýho slovníku ale dejme tomu, že by se tak stání na motorce dalo označit. Zapotřebí je: jedna delší rovinka v lepším případě mírně z kopce, jedna motorka (lepší těžší- jawka je tak dolní hranice a čím lehčí máša tím má menší setrvačnost a víc zaleží na umu jezdce) no a trochu odvahy, která se vždycky hodí. Teď se rozjeď tak na 50 a dej vysokej kvalt aby tě moc nebrzdil motor (na začátek nedoporučuju zaseknout plyn). Vyzkoušej jestli když pustíš řidítka netáhne do strany a při zatřepání tělem motorkou jestli nemá tendenci se rozvlnit. Pak si stoupni do stupaček, pak vyzkoušet čupět na sedle a pustit se řidítek no  už je to jen malej krůček stoupnout si. Jako frajeřinka se mi líbí pokud někdo stojí nasedle a snožmo vyskočí na nádrž. Pozor na pomalou jízdu kdy motorka "začne těžknout" a dost těžko se drží vzpřímeně. Asi nejoptimálnější je máša kolem 200kg, rychlost okolo 50km/h, neklouzavý boty a dlouhá a né moc úzká rovinka.

já v Kohoutkách Vitana Kevin Carmichael GSX-Roll

Skiing

Skijörging je dobrá věc, ale když není sníh tak je potřeba obout něco co vydrží jízdu po suchý silnici. Já si přidělal na tenisky desítku plech, ale asi mnohem lepší je udělat si jen kovový podrážky na přidělání na botu řemínkama podobně jak jsou dětský brusle. Dobrá je silnička s hladkým asfaltem a pokud možno bez kanálů (jezdil jsem na letišti, kde odstávaly panely a bylo to  pohodě, takže moc velký nebezpečí že se vám noha zasekne o nějakej výčnělek nehrozí). V čem jsou tyto brusle svině je pomalá rychlost a brutální nárůst třecí síly kdy se boty přikousnou k asfaltu a pokud to člověk nečeká (vím o čem mluvím, že Šárko:-) tak sebou pěkně škrábne. Na začátek je dobrý někomu říct ať tě veme na tandem na motorce co má vzadu madlo. Rozjet se tak na 20-30km/h, chytnout se madla a seskočit za motorku. Je potřeba nohy tlačit dopředu protože budou mít tendenci ujet dozadu a pak si dáš pěkně na kolena a zvlášť když se nepustíš(kolení chrániče nejsou vůbec špatný). Při brzdění se vytáhni na madlo a vyskoč spátky do sedla, ale je potřeba se domluvit aby řidič v tomto okamžiku nepřidával ale naopak mírně brzdil. Jak toto zvládneš tak už si můžeš koně kočírovat sám. Sedni na stroj, rozjeď se a při držení řídítek vyskoč vedle motorky. Dolů je to mnohem lehčí než se pak vrátit:-) No a když seš si vším už jistej tak zbývá se rozjet, pošoupnout se na zadní sedlo, chytnout se madla a hurá na zem.

ať se práší za kočárem! Garry Rothwell

Stoppie

Při zastavení na červenou se zdviženým zadním kolem se po vás otočí nejedno oko. Ale než trapasit někde na křižovatce tak je potřeba to prvně dobře zvládnout. V holandsku jsou podobný věci v očích policie brány jako neschopnost ovládnout motorku za co jsou i pěkný flastry. No chtěl bych vidět bikera-začátečníka s několikametrovým stoppie. Výhodu pro naučení mají lehčí motorky s dostečnejma brzdama (Mito, NSR apod) kde stačí jen tupě zmáčknout předek a zadní kolo jde hned do luftu. Středně těžký motorky jako CéBRo , GSX-R, ZXR .... (obsahy 600-800ccm) jdou taky poměrně lehko ale už se musí člověk víc snažit. Lepší kontrolovatelnosti nad strojem získáš při větší rychlosti tak kolem 50km/h avšak dost velkou roli hraje strach z toho, že přepadneš. Rozjeď se a zjisti si pořádně citlivost brzdy a místo kde a jak zabírá. Najdi si čistej úsek a začni z ostra brzdit ale né jen rychlé zmáčknutí páčky, poněvadž by ti jen podklouzlo kolo. Je potřeba při brzdění zasunout co nejvíc tlumiče, kdy se už další brzdění přenese jen na převracení motorky kolem osy přední kola a né již na další zabořování. Víc zasunutý vidle přesouvají těžiště příznivěji pro stoppie. Ve fázi zasunutých vidlí vem razantně za přední brzdy, kolenama chytni nádrž a snaž se přenést tělo dopředu. Čím těžší a delší motorka tím větší je potřeba snaha a souhra těla s mačkáním brzdy. Až máš pocit, že jsi dost vysoko začni povolavat plynule brzdu aby zadní kolo tolik nebuchlo na zem a šlo plynule dolů. K tomu je ale potřeba mít ještě nějakou rychlost.

Vitana

Whellie

Na některých motorkách to jde samo (Bandit 12, GSX-R 1100, R1 apod), na některých to jde hůř a většinou i za pomocí spojky (sporty 600,750) a na něčem to bohužel nejde vůbec aniž by jste totálně neničily komplet celou motorku. Je pár tipů jak si motorku k tomuto účelu vychytat a to od nejjednoduššího změnění převodovýho poměru, výměny koncovky výfuku za otevřenou kdy se motor daleko rychleji dostane do oblasti velkýho krouťáku až po zkrácení zadní kyvky a celkovýho odlehčení. Dobrá je samozřejmě čistá rovinka mírně do kopce. Párkrát si ji projeť a vyzkoušej reakce motoru a jestli nemá motro nějaký díry popř. velký nárusty krouťtáku který by tě poslaly na záda. Pozor i na malý vlny na asfaltu který tě buď vychýlí nebo ti pomůžou se převrátit. Velký V-twin motory mají brutální nárust krouťáku už odspodu tak stačí jen razantně přidat plyn u čtyčhrnka je potřeba motor trochu vytočit pak mu ubrat a znovu naložit. Jak se začne kolo odlepovat od země přidávej plyn a snaž se co nejvíc přiblížit k mrtvýmu bodu kde motor nepotřebuje tolik síly k udržení motorky ve wheelie. Mírně ubrat a bez spojky zařadit dvojku a trojku a ...... Bacha na to, že  motor není na takovej náklon stavěnej a většina oleje se zachytí v hlavě motoru a koš pak saje jen luft a přestává to mazat. Při končení ubýrej plyn postupně aby přední kolo nedopadlo moc prudce na zem, protože se zbytečně ničí mj. ložiska v krku a vidle.

Při jízdě po zadním v sedě na nádrži už většinou nestačí jen trhnout plynem a tak se musí do procesu zapojit i trochu spojka. Zmáčkneš ji jen trochu aby jemně prokluzovala přidáš plyn tak na 5000 ot/min a prudce ji pustíš za stálýho přidávání plynu.

Smrk - GSX-R750 ´94 Vitana-jezdí za Vás Milan na Banďourovi

Je to samozřejmě jen teorie a těžko a popisuje se to stejně jako bych chtěl někoho naučit jezdit na kole: sedneš si, šlapeš a jedeš-no nic složitýho, ale po tomto návodu spadne i sebeinteligentnější děcko.


www.xfactorvideo.com

HODNĚ ŠTĚSTÍ A ZÁBAVY, GSX-Roll

zpět do ´Jak na to´