GSX-R 1100 ´89

V době, kdy se tyto stroje začali hojně využívat díky své velké odolnosti a výkonnosti motoru na streetfighter, mi vlezla do hlavy a pak už jsem se jen snažil k tomuto Hypersportu dostat. GSX-R 1100 pro mě není jen silnej a velkej sporťák, ale je to hlavně srdeční záležitost kterou pochopí každej kdo ucítí krásnej zátah tohoto, kdysi nejlepšího, stroje.

Když v roce 1989 sjela z pásu v japonském Hamamatsu zcela nově přepracovaná GSX-R 1100 neměla ve své třídě mnoho konkurentů snad jen Yamahu FZR 1000. Oproti modelu 88 byla sice výkonnější a měla tužší rám na úkor navýšení hmotnosti o 11kg. Měla nový hliníkový rám s podstatně větší tuhostí než předchozí model který vycházel z loňské 750. Změna se dotkla i ráfků které jsou nyní 17 palců. Srdce, které bije sice poněkud hlasitě, ale zato velmi dlouho je o objemu 1127 ccm a používá systém chlazení SACS kdy je hlava a dno pístů sprchováno olejem pomocí dvojitého čerpadla a celý motor je ještě chlazen vzduchem. Motor má tu nevýhodu, že brzo zapomenete řadit, protože stačí dát pětku a pak už jen taháte za plyn. Pátý rychlostní stupeň má obrovský rychlostní rozsah asi od 40 km/h (kdy motor nijak necuká a táhne) do 280 km/h což se mi jednou podařilo podle tachometru jet. Motocykl s obsahem 1100 má oproti 750 navíc i kontrolku paliva, která začne problikávat zhruba při 5 litrech benzínu v nádrži. Ventilový rozvod je se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců, které ovládají pomocí vahadel 4 ventily v každém válci. Kontrola ventilové vůle je každých 6 tis.km, ale asi až při třetí kontorole je potřeba doladit vůli aby byla ve zvoleném rozsahu. Směs proudí rovnotlakými karburátory s průměrem difuzoru 36 mm. Při továrním nastavení má na vliv spotřeby hlavně jezdcova pravá ruka. Při klidné jízdě kolem 120km/h si vezme 5,5 litru na 100 km, ale pokud chcete trochu rozproudit adrenalin a držíte ručičku otáčkoměru v rozsahu nejvyššího výkonu kolem 9000 ot/min tak po 100 km máte v nádrži o 10 litrů benzínu míň.

Spaliny vychází dvěma leštěnými nerezovými koncovkami po obou stranách motocyklu. Kroutící moment na zadní pneumatiku 160/60 je veden z klikového hřídele ozubeným kolem na spojku, dále přes pětistupňovou převodovku a řetěz. Při špatném řazení je převodovka hodně náchylná a to převážně druhý stupeň, který začne vyskakovat. Řazení je přesné a z ovládání spojky pomocí hydraulické pumpy ruka při jízdě po městě nijak nebolí. Občas se objeví jemné vydrolování vaček, což jsem spozoroval u mého motoru s 60 tis.km na sací vačce a během 6000km se nijak odlupování nemění. Vzhledem k přebíjení jsem musel vyměnit regulátor dobíjení, který v tomto případě lze snadno a hlavně levně nahradit ze Škodovky a už 8 tisíc km funguje naprosto bez problémů.

Dvě čtyřpískové brzdy vpředu svírají kotouče o průměru 310 mm a zadní dvoupístková brzda se 240 mm kotoučem i na takto poměrně těžké motorce plní dobře svoji funkci. Po výměně hadic za teflonové opletené se brzda stává dost ostrou a není problém odlepit zadní kolo od země. Trojúhelník stupačky-řidítka-sedlo je podstatně cestovnější než u 750, poněvadž řidítka jsou o 10 cm výše ale i tak vzhledem k delší cestě jsem přešel na řidítka rovná s hrazdou a tím zvýšil polohu ruk o 14 cm.

Motorka je nechvalně proslulá svým vlnícím se rámem což má většinou na svědomí špatně nastavená nebo zničená ložiska v krku řízení, špatné obutí či jeho natlakování a nastavení podvozku. I bez tlumiče řízení, který byl montován sériově je teď má Suzuki poslušná jako beránek. Při použití širšího ráfku na zadním kole i se širší pneumatikou se motorka výrazně stabilizovala převážně při rovné rychlé jízdě. Na dnešní dobu je oděná do né zrovna hezkých velkých kapot s plochou přední maskou obsahující dva světlomety a jedním světlem ostře obdelníkového tvaru v zadní části kapotáže. Nádrž je na 22 litrů a horní plochá část je jak stvořená pro tankbag a snad ještě více pro kaskadérský ChristAir.

autor: GSX-Roll

Kelímkuv stroj 2002 D.M.B. 2003 Tomáš Hloucal: GSX-R 1100 ´89

Tech.údaje : model K - 1989

Obsah 1127 ccm
Vrtání / zdvih 78 / 59 mm
Kompresní poměr 10,0 : 1
Chlazení kombinované olej / vzduch
Rozvod DOHC s 1 vahadlem na 2 ventily
Karburátory 4 Mikuni BST 36
Převodovka pětistupňová
Brzdy přední dvojitá 310 mm-čtyřpístek, zadní 240 mm – dvoupístek
Rozvor 1440 mm
Úhel hlavy řízení 60°30´
Stopa 99 mm
Hmotnost 210 kg (suchá)
Kola přední 3,5" x 17", zadní 4,5" x 17"
Pneumatiky přední: 120/70 ZR 17, zadní: 160/60 ZR 17