(staženo z Danových stránek a doplněno)
Jak to fakčíZákladem funkce turba je, že motor
nenasává atmosférický vzduch. Sání je mu podstatně usnadněno tím, že je plněn vzduchem stlačeným.
Motor produkuje výfukové plyny které vycházejí ze spalovacího
prostoru přes výfukové ventily v hlavě. Tyto plyny proudí systémem
trubek do kompresoru. Zde plyny procházejí přes kolo turbíny, kterou
rychlostí svého proudění roztáčejí. Přeplňovací jednotka má ještě
jedno kolo, zvané kompresorové kolo, které je umístěno na druhé
konci turbíny, které tedy turbína pohání. Jak se kolo turbíny otáčí
neustále vyšší a vyšší rychlostí, kompresorové kolo začne
produkovat stlačený vzduch. Čím vyšší otáčky tím vyšší tlak.
Stlačený vzduch pak pokračuje z kompresoru do chladiče stlačeného
vzduchu. Jedná se v podstatě o velký výměník tepla, který má za úkol
snížit teplotu stlačeného vzduchu. Z chladiče pak vzduch pokračuje přes
vstřikovací jednotku a sací ventily do spalovacího prostoru. Přiměřeně
k množství stlačeného vzduchu musíme přidávat rovněž množství
paliva, tak aby byl zachován správný poměr vzduchu a benzínu. No
a výsledek – větší množství vzduchu a paliva znamená větší výkon.
Turbo boost - Základní myšlenkou turbo motoru je tedy jeho přeplňování.
Stupněm přeplňování udáváme o kolik byl plnící tlak zvýšen
proti atmosférickému tlaku. Tuto hodnotu udáváme většinou v barech.(1bar=0,1MPa=0,98atm)
Přeplňovací jednotka – Jedná
se v podstatě o plynem poháněný kompresor. Skládá se ze 3 hlavních částí.
1- Část s turbínou která pohání kompresor. Je připojena na výfukové
potrubí.
2- Centrální část. Je zde uložení hřídele. Rovněž tudy proudí olej, popř. voda,
pro chlazení a mazání přeplňovací jednotky.
3- Část kompresorová, která produkuje stlačený vzduch.
Turbo má dvě kola připojená na společnou hřídel. Turbínové kolo a
kompresorové kolo, které společně vytvářejí stlačený vzduch.
Výfukové potrubí – Přeplňovací jednotka je přichycena
pomocí výfukového potrubí k motoru. Výfukové potrubí rovněž přivádí
výfukové plyny do jednotky turba. Ta je většinou vyrobena jako odlitek., z měkké
oceli, popřípadě z nerezavějící oceli.
Výfuk – je připojený k výstupu z turbínové části a slouží
k odvodu a utlumení hluku výfukových plynů, při snaze zabezpečit co nejmenší
odpor pro odchod plynů.
Chladič – jedná se o výměník tepla jehož úkolem je
snížit teplotu stlačeného vzduchu. Stlačený vzduch, který je vytvořen, má
totiž velmi vysokou teplotu a musí být ochlazen. Ochlazený a tedy i hustší
vzduch pak vstupuje do motoru a je snazší zabránit samozápalům. Výsledný
výkon je většinou rovněž vyšší. Ne všechny turbo systémy používají
chladič, je vždy lepší ho mít.
Přetlakový ventil – je pružinou ovládaný ventil, většinou
umístěný mezi chladičem a sáním a je používán k ochraně před vlnovým
rázem. Přispívá k prodloužení životnosti přeplňovací jednotky a zvyšuje
její citlivost. Vydává charakteristický syčivý zvuk. Zní to jako by říkal:
„Já jsem turbo a jestli mě neznáš tak raději přemýšlej dvakrát, než
zkusíš co dokážu!“
Vysoko výkonné palivové čerpadlo – Ve většině případů
standardní palivové čerpadlo nedokáže dostatečně zásobovat přeplňovaný
motor. Z tohoto důvodu se přidává výkonné čerpadlo které dokáže zvýšit
tlak přiváděného paliva.
Tlakově závislý palivový regulátor – Jak jsem již dříve
poznamenal více vzduchu který jde do motoru vyžaduje samozřejmě také více
paliva. Tlakově závislý palivový regulátor reguluje množství paliva které
jde do vstřikování. Jak se turbo roztáčí a zvyšuje tlak regulátor zvyšuje
množství paliva rozstřikované do sacího potrubí.
Výfukový regulátor – Je základním ovládacím prvkem
tlaku turba. Je to vlastně ventilem ovládaný obchvat výfukových plynů.
Jestliže se ventil otevře, výfukové plyny proudí obchvatovou trubkou rovnou
do výfuku a rychlost otáčení turbíny se snižuje. Při zavření ventilu, všechen
plyn proudí kolem turbíny a zvyšuje tak její otáčky.
Je nutno si uvědomit, že zvýšení
výkonu o více jak 50% s největší pravděpodobností způsobí nutnost dalších
změn zejména v systému zásobování palivem. Jestliže plánujete přeplňovat
vaše vozidlo, přesvěčte se, že máte všechny nezbytné věci. V opačném
případě budete domů častěji odtahováni. Vzduchové filtry jsou velmi důležité.
Pomohou vám zanechat mechanické nečistoty mimo turbo. Rovněž zásobování
čistým olejem je důležité. To znamená, že budete muset měnit olej o něco
časněji, ale projeví se to na životnosti.
To je vše co se týče shrnutí funkce turba.
Doufám, že jsem vám pomohl pochopit základní části. Jediná věc která vám
zbývá je jít a vyzkoušet si to. Faktor prožitku jízdy se násobí deseti.
Nespokojte se s mými slovy. Běžte a zkuste to. Váš život už nikdy nebude
to co býval.