Dotahovací moment [M] je síla v newtonech [N] na určitém rameni v metrech [m]. Pokud na metrové tyči zabereme silou 10N (přibližně 1kg ... pokud jsme na Zemi:-) dotahujeme momentem 10Nm. Stejný moment dostaneme když zabereme 3kily na konci velkého vratidla z goly (3kg×10×0,33m=10Nm). Určité šroubové spoje vyžadují přesné dotažení aby správně plnily funkci. Níže uvedená tabulka obsahuje všechny šrouby na GSX-R 1100, ale málokdo asi bude všechno dotahovat momentovým klíčem. Většinou postačí cit v ruce. Avšak dotahovat kluzná ložiska (ojnice, kliková skříň) bez momenťáku považuju za nepříliš šťastné řešení, protože nevznikne správná vůle. Hlava je další z věcí kde je momenťák nutností. Tyto hodnoty si vždy zjisti na svou motorku, protože se dost liší. Např. hlava na GSX-R je na 38Nm a u ZXR 400 je to pouhých 27Nm.

K měření momentu se používá momentový klíč. Primitivní klíče stojí v Louisu od 300Kč s ohybovou tyčí, přes ráčnový kolem 2000Kč až po torzní pohybující se kolem 5000Kč (uvadím zde klíče pro momenty zhruba do 100Nm). Existují i diginální - viz obr. Každý klíč má výhody i nevýhody. U ráčnového se nastaví dotahovací moment při jehož překročení cvakne kloub ráčny. Při dotahování není potřeba nic hlídat, ale nevýhoda je, že není vidět na jakém momentu zrovna jsme během dotahování (je potřeba čekat na "cvak"). Torzní ručičkový či digitální ukazuje aktuální hodnotu momentu.
Pokud momenťák nemáme (kdo dělá motory by ho mít ale měl), tak před povolením si uděláme značku na šroubu i motoru a pak šroub dotáhneme do stejné polohy (tento zprůsob je dost nepřesný). Dostáváme se k druhému způsobu zjištění dotahovacího momentu - šroub dotáhneme prsty na doraz a pak pomocí klíče otočíme o určitý úhel. Bohužel tento úhel se v seznamu dotahovacích momentů nevyskytuje a výpočet zabere dost času (teda aspoň mě:-). Některé starší momenťáky mají ještě stupnici v kpm (kilopondmetr) což je 9,81 Nm (bez problémů lze počítat s číslem 10).

Častým problémem je stržení závitu, které nemá ani tak za příčinu velkou sílu při dotahování jako špatný stav závitu. Na závodech minibiků kde se demontují díly relativně často dost pomohlo hlídat si čistotu závitu čímž se prodlužuje hodně jeho životnost. Délka závitu ve slitině hliníku bývá pro M6 běžně 15mm. Pevnostně tento závit v dobrém stavu převyšuje pevnost běžných šroubů 8.8 (dříve 8G). Doporučený dotahovací moment pro M6 je do 14Nm. Použil jsem několik šroubů M6 (pevnost 8.8) s délkou závitu 8-15mm a vždy se ukroutil šroub a to jsem šel až k hodnotám 28Nm (což je moment pro M8). Tření v závitu a v dosedací ploše je dost ovlivňujícím faktorem pro velikost dotahovacího momentu. Bohužel nikde v manuálech na to není upozornění. Rozdíl je až 20%. Pozor na tuto skutečnost třeba u svíček (vlastní zkušenost) - pokud mažete (a to by jste měli), tak nedotahuj na moment, ale lepší je na úhel. Při stržení závitu se dost často osvědčí závitové vložky. Je to rychlejší a snadnější řešení než materiál dovařit, vrtat a řezat nový závit. Závitová vložka v materiálech s malou pevností ve střihu výrazně zvýší pevnost závitu. Postup opravy i různá provedení vložek naleznete u dodavatelele helicoil.
Nejvíc se na motoru vyskytuje M6 a tím pádem je nejdůležitější závitník na opravy (cena závitníku cca 900Kč, vložka cca10Kč). V tomto případě je nutné stržený závit v matici (v motoru) převartat na 6,3mm a následně udělat závit. Vložka má v klidu větší průměr a je potřeba najít způsob nejlepšího našroubování. Je dobré mírným tlakem v ose zvolna otáčet, pozor na pevnost zobáčku na vložce, který je určen pro ulomení až po montáži. Při nechtěném ulomení lze vytvarovat nový.
momentový klíč ohybový
momentový klíč ráčnový
momentový klíč torzní
momentový klíč digitální

Motor

Šrouby víka hlavy válců a připojovací šrouby
Matice hlavy válců
Šrouby hlavy válců
Matice příruby válce
Svorník válce
Kontramatka stavěcího šroubu ventilu
Šrouby ložisek klikové hřídele
Šrouby ozubeného kola rozvodového řetězu na klice
Šroub hřídele vahadel
Šrouby olejové příruby (na hlavě válců)
Šrouby olejové příruby (na klikové skříni)
Připevňovací šrouby napínáku rozvodového řetězu
Šroub pružiny napínáku rozvodového řetězu
Upevňovací šrouby mezikola rozvodového řetězu
Vodítko rozvodového řetězu
Matky ojničního ložiska
Šrouby startéru
Šrouby snímače zapalování
Šrouby klikové skříně (6 mm)
Šrouby klikové skříně (8 mm)
Upevňovací šrouby olejového čerpadla
Šroub odtoku oleje
Šrouby olejové vany
Šroub ramena řadící páky
Matice spojkového koše
  -od roku 1989
Šroub pružin spojky
  -od roku 1989
Šroub výfukových kolen
  -od roku 1989
Upevňovací šrouby tlumiče výfuku (přední strana)
Upevňovací šrouby tlumiče výfuku (zadní strana)
Matka pastorku
Šroub pastorku
Upevňovací šrouby motoru (55 mm)
Upevňovací šrouby motoru (180 mm a 255 mm)
13-15Nm
35-40Nm
7-11Nm
7-11Nm
13-16Nm
9-11Nm
8-12Nm
24-26Nm
8-10Nm
8-12Nm
8-12Nm
6-8Nm
30-45Nm
9-11Nm
9-11Nm
49-53Nm
43-157Nm
25-35Nm
9-13Nm
20-24Nm
8-12Nm
20-25Nm
12-16Nm
15-23Nm
50-70Nm
140-160Nm
11-13Nm
90-110Nm
9-12Nm
18-28Nm
18-28Nm
22-35Nm
100-130Nm
9-12Nm
50-60Nm
70-88Nm

Podvozek

Matka hřídele předního kola
  -od roku 1987
  -od roku 1989
Pojistná matka hřídele předního kola
  -od roku 1989
Nalévací víko vidlice
Šrouby horních brýlí
Šrouby dolních brýlí
Šroub pístu tlumiče
  -od roku 1989
Šroub hlavy sloupku řízení
  -od roku 1989
Montážní šroub řidítka
  -od roku 1989
  -od roku 1990
  -od roku 1991
Stavěcí šroub řídítka
Šroub brzdového válce předního kola
Odvzdušňovací šroub brzd (přední a zadní)
Šroub brzdových hadic
  -od roku 1990
Upevňovací šrouby třmenů předního kola
  -od roku 1989
Šroub třmenu přední brzdy
  -od roku 1989
Vnitřní a vnější matka tlumiče řízení
Šroub upevnění tlumiče řízení
Brzdový pedál
Matka čepu kyvné vidlice
Upevňovací šrouby třmenu zadního kola
Šrouby brzdového kotouče (přední i zadní)
Šrouby třmenu zadní brzdy
Matka páky zadního tlumiče
  -od roku 1989
Upevňovací šrouby zadního tlumiče
Matka hřídele zadního kola
  -od roku 1989
Upevňovací šrouby brzdového válce zadního kola
  -od roku 1989
Kontramatka seřizování axiální vůle kývání
40-58Nm
55-88Nm
85-115Nm
20-40Nm
18-28Nm
15-30Nm
20-30Nm
15-25Nm
54-70Nm
34-50Nm
30-40Nm
50-80Nm
15-25Nm
50-60Nm
18-28Nm
10-16Nm
6-10Nm
5-8Nm
6-9Nm
20-25Nm
15-20Nm
15-25Nm
27-43Nm
30-36Nm
20-25Nm
15-20Nm
20-25Nm
18-28Nm
55-85Nm
40-60Nm
15-25Nm
30-36Nm
70-100Nm
110-160Nm
70-100Nm
90-127Nm
85-115Nm
6-10Nm
18-28Nm
60-70Nm

Dotahovací momenty neuvedených šroubů a matic

závit

norm, "4"

"7"

M4
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
M18
1-2Nm
2-4Nm
4-7Nm
10-16Nm
22-35Nm
35-55Nm
50-80Nm
80-130Nm
130-190Nm
1,5-3Nm
3-6Nm
8-12Nm
18-28Nm
40-60Nm
70-100Nm
110-160Nm
170-250Nm
200-280Nm

zpět do ´Jak na to´