Dotahovací moment [M] je síla v newtonech [N] na určitém rameni v metrech [m]. Pokud na metrové tyči zabereme
silou 10N (přibližně 1kg ... pokud jsme na Zemi:-) dotahujeme momentem 10Nm. Stejný moment dostaneme když zabereme 3kily na konci velkého vratidla
z goly (3kg×10×0,33m=10Nm). Určité šroubové spoje vyžadují přesné dotažení aby správně plnily funkci.
Níže uvedená tabulka obsahuje všechny šrouby na GSX-R 1100, ale málokdo asi bude všechno dotahovat momentovým klíčem. Většinou
postačí cit v ruce. Avšak dotahovat kluzná ložiska (ojnice, kliková skříň) bez momenťáku považuju za nepříliš šťastné řešení,
protože nevznikne správná vůle. Hlava je další z věcí kde je momenťák
nutností. Tyto hodnoty si vždy zjisti na svou motorku, protože se dost liší. Např. hlava na GSX-R je na 38Nm a u
ZXR 400 je to pouhých 27Nm. K měření momentu se používá momentový klíč. Primitivní klíče stojí v Louisu od 300Kč s ohybovou tyčí, přes ráčnový kolem 2000Kč až po torzní pohybující se kolem 5000Kč (uvadím zde klíče pro momenty zhruba do 100Nm). Existují i diginální - viz obr. Každý klíč má výhody i nevýhody. U ráčnového se nastaví dotahovací moment při jehož překročení cvakne kloub ráčny. Při dotahování není potřeba nic hlídat, ale nevýhoda je, že není vidět na jakém momentu zrovna jsme během dotahování (je potřeba čekat na "cvak"). Torzní ručičkový či digitální ukazuje aktuální hodnotu momentu. Pokud momenťák nemáme (kdo dělá motory by ho mít ale měl), tak před povolením si uděláme značku na šroubu i motoru a pak šroub dotáhneme do stejné polohy (tento zprůsob je dost nepřesný). Dostáváme se k druhému způsobu zjištění dotahovacího momentu - šroub dotáhneme prsty na doraz a pak pomocí klíče otočíme o určitý úhel. Bohužel tento úhel se v seznamu dotahovacích momentů nevyskytuje a výpočet zabere dost času (teda aspoň mě:-). Některé starší momenťáky mají ještě stupnici v kpm (kilopondmetr) což je 9,81 Nm (bez problémů lze počítat s číslem 10). Častým problémem je stržení závitu, které nemá ani tak za příčinu velkou sílu při dotahování jako špatný stav závitu. Na závodech minibiků kde se demontují díly relativně často dost pomohlo hlídat si čistotu závitu čímž se prodlužuje hodně jeho životnost. Délka závitu ve slitině hliníku bývá pro M6 běžně 15mm. Pevnostně tento závit v dobrém stavu převyšuje pevnost běžných šroubů 8.8 (dříve 8G). Doporučený dotahovací moment pro M6 je do 14Nm. Použil jsem několik šroubů M6 (pevnost 8.8) s délkou závitu 8-15mm a vždy se ukroutil šroub a to jsem šel až k hodnotám 28Nm (což je moment pro M8). Tření v závitu a v dosedací ploše je dost ovlivňujícím faktorem pro velikost dotahovacího momentu. Bohužel nikde v manuálech na to není upozornění. Rozdíl je až 20%. Pozor na tuto skutečnost třeba u svíček (vlastní zkušenost) - pokud mažete (a to by jste měli), tak nedotahuj na moment, ale lepší je na úhel. Při stržení závitu se dost často osvědčí závitové vložky. Je to rychlejší a snadnější řešení než materiál dovařit, vrtat a řezat nový závit. Závitová vložka v materiálech s malou pevností ve střihu výrazně zvýší pevnost závitu. Postup opravy i různá provedení vložek naleznete u dodavatelele helicoil. Nejvíc se na motoru vyskytuje M6 a tím pádem je nejdůležitější závitník na opravy (cena závitníku cca 900Kč, vložka cca10Kč). V tomto případě je nutné stržený závit v matici (v motoru) převartat na 6,3mm a následně udělat závit. Vložka má v klidu větší průměr a je potřeba najít způsob nejlepšího našroubování. Je dobré mírným tlakem v ose zvolna otáčet, pozor na pevnost zobáčku na vložce, který je určen pro ulomení až po montáži. Při nechtěném ulomení lze vytvarovat nový. |
|
Motor
Šrouby víka hlavy válců a připojovací šrouby Matice hlavy válců Šrouby hlavy válců Matice příruby válce Svorník válce Kontramatka stavěcího šroubu ventilu Šrouby ložisek klikové hřídele Šrouby ozubeného kola rozvodového řetězu na klice Šroub hřídele vahadel Šrouby olejové příruby (na hlavě válců) Šrouby olejové příruby (na klikové skříni) Připevňovací šrouby napínáku rozvodového řetězu Šroub pružiny napínáku rozvodového řetězu Upevňovací šrouby mezikola rozvodového řetězu Vodítko rozvodového řetězu Matky ojničního ložiska Šrouby startéru Šrouby snímače zapalování Šrouby klikové skříně (6 mm) Šrouby klikové skříně (8 mm) Upevňovací šrouby olejového čerpadla Šroub odtoku oleje Šrouby olejové vany Šroub ramena řadící páky Matice spojkového koše -od roku 1989 Šroub pružin spojky -od roku 1989 Šroub výfukových kolen -od roku 1989 Upevňovací šrouby tlumiče výfuku (přední strana) Upevňovací šrouby tlumiče výfuku (zadní strana) Matka pastorku Šroub pastorku Upevňovací šrouby motoru (55 mm) Upevňovací šrouby motoru (180 mm a 255 mm) |
13-15Nm 35-40Nm 7-11Nm 7-11Nm 13-16Nm 9-11Nm 8-12Nm 24-26Nm 8-10Nm 8-12Nm 8-12Nm 6-8Nm 30-45Nm 9-11Nm 9-11Nm 49-53Nm 43-157Nm 25-35Nm 9-13Nm 20-24Nm 8-12Nm 20-25Nm 12-16Nm 15-23Nm 50-70Nm 140-160Nm 11-13Nm 90-110Nm 9-12Nm 18-28Nm 18-28Nm 22-35Nm 100-130Nm 9-12Nm 50-60Nm 70-88Nm |
Podvozek
Matka hřídele předního kola -od roku 1987 -od roku 1989 Pojistná matka hřídele předního kola -od roku 1989 Nalévací víko vidlice Šrouby horních brýlí Šrouby dolních brýlí Šroub pístu tlumiče -od roku 1989 Šroub hlavy sloupku řízení -od roku 1989 Montážní šroub řidítka -od roku 1989 -od roku 1990 -od roku 1991 Stavěcí šroub řídítka Šroub brzdového válce předního kola Odvzdušňovací šroub brzd (přední a zadní) Šroub brzdových hadic -od roku 1990 Upevňovací šrouby třmenů předního kola -od roku 1989 Šroub třmenu přední brzdy -od roku 1989 Vnitřní a vnější matka tlumiče řízení Šroub upevnění tlumiče řízení Brzdový pedál Matka čepu kyvné vidlice Upevňovací šrouby třmenu zadního kola Šrouby brzdového kotouče (přední i zadní) Šrouby třmenu zadní brzdy Matka páky zadního tlumiče -od roku 1989 Upevňovací šrouby zadního tlumiče Matka hřídele zadního kola -od roku 1989 Upevňovací šrouby brzdového válce zadního kola -od roku 1989 Kontramatka seřizování axiální vůle kývání |
40-58Nm 55-88Nm 85-115Nm 20-40Nm 18-28Nm 15-30Nm 20-30Nm 15-25Nm 54-70Nm 34-50Nm 30-40Nm 50-80Nm 15-25Nm 50-60Nm 18-28Nm 10-16Nm 6-10Nm 5-8Nm 6-9Nm 20-25Nm 15-20Nm 15-25Nm 27-43Nm 30-36Nm 20-25Nm 15-20Nm 20-25Nm 18-28Nm 55-85Nm 40-60Nm 15-25Nm 30-36Nm 70-100Nm 110-160Nm 70-100Nm 90-127Nm 85-115Nm 6-10Nm 18-28Nm 60-70Nm |
Dotahovací momenty neuvedených šroubů a matic
závit |
norm, "4" |
"7" |
M4 M5 M6 M8 M10 M12 M14 M16 M18 |
1-2Nm 2-4Nm 4-7Nm 10-16Nm 22-35Nm 35-55Nm 50-80Nm 80-130Nm 130-190Nm |
1,5-3Nm 3-6Nm 8-12Nm 18-28Nm 40-60Nm 70-100Nm 110-160Nm 170-250Nm 200-280Nm |