Kliková hřídel:
Kliková hřídel je zalomená hřídel podle počtu válců a jejich
uspořádání. Převádí posuvný pohyb ojnice-pístu na rotační pohyb. Vzdálenost osy hlavních čepů od osy ojničního
čepu udává polovinu zdvihu, který po vynásobení plochou
pístu tvoří zdvihový objem jednoho válce.
Hlavní čepy (místo uložení v bloku motoru) jsou uloženy
v ložiskách valivých nebo
kluzných.
Každé má své výhody i nevýhody. Valivá ložiska se skládají z vnitřního a vnějšího kroužku a z oběžných tělísek. Pro uložení klikového hřídele
se používá ložisek kuličkových a to především u dvoutaktů, endur a choperů (u 4T motoru je to volba výrobce a neexistuej pravidlo, u
2T je to dá se říci pravidlem na 100%). Ložiska valivá mají nízké třecí ztráty, malé nároky na mazání, jsou však výrobně nákladnější a mají menší
únosnost. Ložisko je ve skříni nalisováno s přesahem, na klikovém hřídeli (často a bohužel) suvně. Měl jsem na opravu XT (rok asi 94), kde
byla vůle na klikovém hřídeli. Prvně mě napadlo opotřebené ložisko a nepřijatelná vůle vnitřního kroužku vůči vnějšímu. Při důkladnějším změření a
ohledání se ukázala vůle 0,13mm mezi čepem a vnitřním kroužkem. Čep bylo nutné nechat elektrolyticky potáhnout tvrdokovem a přebrousit na
potřebný rozměr.
Druhým způsobem uložení klikového hřídele jsou ložiska kluzná. Jedná se o pánev ve tvaru U přičemž jsou dvě pánve proti sobě
(vyjímečně je ložisko vyrobeno jako jeden kus - u vertikálně dělených motorů nebo pro nedělěné ojnice). Ložisko je složeno ze základového
(nosného) plechu (ocel) na kterém jsou naneseny vrstvy na bázi mědi, nejvyšší vrtsva vyznačující se dobrými kluznými vlastnostmi (AlSn20).
Tloušťka vrstev je v setinách mm. Vůle čepu v ložisku po smontování je přibližně tisícina průměru čepu (mám čep 30mm tak vůle bude 0,03mm).
Průměr čepu i díry všeobecně je vždy celé číslo v mm a od tohoto vztažného rozměru jsou odvozeny tolerační pole které je okolo 0,008mm.
Při výrobě totiž dochází k nepřesnostem a tak pro snížení zmetkovitosti může klikový hřídel pracovat stejně funkčně s menším průměrem čepu
pokud se použije do stejné klikové skříně patřičně větší kluzné ložisko. Rozměr čepu i díry je tedy kodován pomocí písmena či čísla do určité třídy.
Tento kod rozměru musí být vyznačen na součástce, které se rozměr týká. Pokud se jedná o hlavní nebo ojniční čep, musí být kód na klikové hřídeli,
pokud se jedná o díru ojnice musí být na ojnici, pokud jde o díru v klikové skříni
musí být na skříni. Jak je možná patrné NENÍ možné použít jinou spodní skříň než tu, která byla při výrobě vrtaná se skříní horní (možnost jen tehdy
pokud si necháme blok znovu převrtat - nedoporučuju pro další nákladnost opravy). Stejně tak hlava ojnice
může být funkční jen v případě, že nezaměníme víka hlavy ojnice s jinými ojnicemi. Kluzné ložisko musí být namontováno s jistým přesahem aby
dosedlo na stěnu díry a geometricky se doladil tvar a byl lepší přenos tepla. Při špatném uložení samozřejmě vznikne poškození. Jak při určitých
chybách dopadne ložisko můžete vidět na webu firmy WaukeshaBearing.
Nalomená klikovka z VF 500. Napraskla během jízdy a začlo to dělat pěknej kravál. Naštěstí na kousku držela. Po rozdělání jsme došli na to, že již byla dřív zadřená a při zmenšování průměru a patrně při rovnání vznikla mikrotrhlina, která se po čase rozšířila. |
Tak a teď konkrétně ke GSX-R 1100 rok 89´ a ´90
Toleranční pole je vyraženo na spodku skříně a pořadí písmen odpovídá stejnému pořadí děr. Pole pro hlavní čepy jsou na klikovce
taky ve formě písmem (jsou tam i čísla, ale to jsou zase rozměry pro ojniční čepy). Které písmeno pro který čep je vidět na obrázku.
Cena ložiska vychází zhruba 250 za jeden šálek-na čep jsou samozřejmě dva. Výroba ložiska vychází zhruba 4000 na jeden čep což při
zadření je jediná možnost. Podle průměrů vyberem z tabulky barvu ložiska-barva je označena na boku. Doporučuju nevěřit moc značkám na motoru,
protože jak se mi naposledy stalo u VF 500 tak značky byly sice čitelný, ale skříň byla převrtávaná o 0,5 mm.
Pokud chceme změřit vůli bez měření průměrů lze použít tyčinky Plastigage
což jsou plastový tenký tyčinky který se vloží na čep
rovnobožně s osou čepu a dotáhnou se skříní na předepsaný moment. Klika se nesmí protočit. Rozděláme
ložisko a k tyčince je přiložená tabulka se šířkami a jimi odpovídajícími vůlemi v ložisku. Tyčinka se totiž při dotažení rozmáčkne
a z její šířky se usoudí vůle. Samozřejmě nesmí být průměr tyčky tenší než velikost vůle. Nejtenší jsou tuším 0,076mm. Po dlouhým hledání
jsem díky Hundertmanovi našel dodavatele a to firmu Česomot. Radiální vůle má mít
hodnotu 0,020-0,044mm. Při hodnotě nad 0,080mm je už nezbytné části měnit (opravit). Ložiska se musí usadit do skříně tak aby zámky
zapadly. Ložiska dolní skříně mají otvor pro přívod oleje kdežto horní část tento otvor nemá. Axiální vůle klikovky by měla bý
0,05-0,13mm a je vymezena axiální ložiskem jehož tloušťka je 2,42-2,44mm..
Toleranční pole: | Průměr: |
skříň A | 39,000-39,008 mm |
skříň B | 39,008-39,016 mm |
klika A | 35,992-36,000 mm |
klika B | 35,984-35,992 mm |
klika C | 35,976-35,984 mm |
Barva pánve | Tloušťka |
zelená | 1,486-1,490 mm |
černá | 1,490-1,494 mm |
hnědá | 1,494-1,498 mm |
žlutá | 1,498-1,502 mm |
kód | klika A | klika B | klika C |
skříň A | zelená | černá | hnědá |
skříň B | černá | hnědá | žlutá |
Ojnice:
Ojnice je na jedné straně spojena pístním čepem s pístem. Čep je už většinou uložen s malou vůlí (plovoucí čep) takže není potřeba stahováku. Vzpomínám jak jsem děsně nerad lisoval pístní čepy do Jawy kde byl uložen na jehlách,ufff. Jištěn je z obou stran pojistnými kroužky. Díra na klikovou hřídel je dělená, stažená šrouby s jemný stoupáním kde je nutné dodržet přesný dotahovací moment. Ojnice, klika i písty jsou vyráběny buď klasicky odlíváním a následným obrobením funkčních ploch nebo kováním čímž lze zvýšit pevnost a tím lze použít lehčí komponenty a každý gram na rotačních hmotách snižuje silně setrvačnost celého systému. Při skládání ojničního oka dejte pozor aby jste ho neotočily o 180°. Většinou je na obou dílech značka, popř. jiný tvarový prvek určující správné umístění
Na obrázku níže je vidět zadřená ojnice na RF 600. Pokud najdete v olejové vaně tenké šupinky mědi a oceli jak je vidět vlevo tak vyteklo kluzné ložisko na klice nabo na ojnici. V případě poruchy dodávky maziva se ložiska začne rapidně zahřívat a vytlačuje se boční mezerou v podobě šupin tloušťky asi 0,05mm jak je vidět v pravé části obrázku a zároveň se celá oblast hrubě zahřívá (vidět je změna barvy klikovky). V tomto případě se zadřely obě krajní ojnice.
Ojniční ložisko na ZZR 1100. Naprosto běžný vzhled při zadření. Za tento kousek děkuju Markovi Heidemu.
GSX-R 1100 rok 89´ a ´90
Toleranční třídy a výběr ložisek je obdobný jako u klikové hřídele. Radiální vůle je 0,032-0,056mm. Axiální vůle 0,3mm.
Toleranční pole: | Průměr: |
ojnice 1 | 41,000-41,008 mm |
ojnice 2 | 41,008-41,016 mm |
klika 1 | 37,992-38,000 mm |
klika 2 | 37,984-37,992 mm |
klika 3 | 37,976-37,984 mm |
Barva pánve | Tloušťka |
zelená | 1,480-1,484 mm |
černá | 1,484-1,488 mm |
hnědá | 1,488-1,492 mm |
žlutá | 1,492-1,496 mm |
kód | klika 1 | klika 2 | klika 3 |
ojnice 1 | zelená | černá | hnědá |
ojnice 2 | černá | hnědá | žlutá |
Píst:
Moje hliníková těžítka:-))
Píst z GSX600F, jednoho smolaře, kterýmu se podobná věc stala asi před 3000km. Patrnou příčinou zlomení ventilu, který následně zničil píst, bylo nedostatečné mazání vaček. Pár vahadel (v odkazu na konci stránky) bylo brutálně zničených a vznikla ventilová vůle na některých ventilech až 3mm (odhadem). | |
Píst z GSXR600 ze závodní buginy, který se potkal s ventily v 16000 ot/min. Pěkně jsou vidět díry od dříku skrz píst. Z tohoto motoru se měnila převodovka do motoru, kde byla ustřižena výstupní hřídel. | |
Ikdyž do zemědělství nedělám (až na to, že občas něco zvořu) tak se mi objevil na stole píst z traktoru Zetor, který jsem dostal za úkol nafotit a jelikož je zde krásně vidět zadření tak proč ho nedát k omrknutí. Problém tu byl patrně s mazivem, které vytvářelo úsady na stěnách pístu a píst se následně přidřel a dokonce i napraskl. |
Související články:
Oprava klikových hřídelů - způsoby oprav
Oprava ojnic - úhlování ojnic
Klikové ústrojí - kinematický a dynamický popis
Wiseco Česká rep.
Wiseco
KolbenSchmidt
autor: GSX-Roll